از اجرای بهارانه کتاب بی خبر بودیم

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در گلستان، بیژن شهرکمک مدیر کتابفروشی شهر کتاب اوستا در کردکوی، متولد همین شهرستان و علاقه مند به مطالعه کتب ادبیات و دانش آموخته اقتصاد کشاورزی است. او بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه و به علت بیکاری و علاقه وافر خود به کتاب و کتاب خوانی در سال 1386 کتابفروشی خود را در ملکی استیجاری افتتاح کرد. شهرکمک پس از چند سال فعالیت و بعد از استقبال ضعیف مردم از کتاب، مجبور شد کتاب های کمک آموزشی و لوازم التحریر را هم به مجموعه اش اضافه کند تا اینکه بالاخره پس از سال ها تلاش و ممارست قطعه زمینی را خریداری و مکان فعلی کتاب فروشی اش واقع در خیابان مطهری شهرستان کردکوی را در مساحتی به وسعت 120 مترمربع ساخته و آن را افتتاح کند.

از اجرای بهارانه کتاب بی خبر بودیم

شهر کتاب اوستا ازجمله مراکز عرضه و فروش کتاب در غرب استان گلستان است و همواره حضوری فعال را در طرح های فصلی تجربه کرده است؛ اما غیبت این کتابفروشی فعال شهرستان کردکوی، در بهارانه کتاب 1400 سوالات متعددی را در بین علاقه مندان به فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در این شهرستان به وجود آورده است که در گفت وگو با بیژن شهریاری مدیر این کتابفروشی، علت این موضوع را جویا شدیم.

چراغ طرح های فصلی در شهرستان کردکوی و غرب استان گلستان، همواره به همت کتابفروشی اوستا روشن بود. چرا در این دوره در بهارانه کتاب حضور ندارید؟

ما از سال 93 یا 94 در اولین طرح موسسه خانه کتاب که معروف به عیدانه کتاب بود، شرکت کردیم و از شروع همواره پیگیر طرح های فصلی و زمان اجرای آن ها برای شرکت در طرح بودیم. به نظر بنده دو عامل مهم برای مشارکت در طرح ها وجود دارد که اول شیوه اطلاع رسانی و دومی پیگیری کتابفروشان است. در مورد اول تغییر شیوه اطلاع رسانی از طرف خانه کتاب سبب شد که بخشی از کتابفروشان محترم از زمان و شیوه اجرای طرح بی خبر بمانند. از ابتدای شروع طرح های فصلی فروشگاه ما ازجمله فروشگاه هایی در استان است که در همه طرح ها شرکت فعال داشته است. در طرح های قبلی اطلاع رسانی به صورت پیامکی انجام می شد و این خوب بود؛ چون ما به راحتی مطلع می شدیم و در طرح شرکت می کردیم. در این دوره یعنی بهارانه 1400 اطلاع رسانی تنها از طریق سایت انجام شد و همین مسئله موجب شد ما از زمان اجرای طرح بی خبر بوده و از قافله عقب بمانیم. همین مسئله سبب شد که ما ناچار برای توجه به خواست مشتریان و متقاضیان شرکت در طرح، خودمان همان تخفیف 20 درصدی را اعمال کنیم. امیدوارم که در ادامه و در طرح های بعدی اطلاع رسانی پیامکی هم صورت بپذیرد تا کتابفروشان مشتاق به شرکت در طرح از قافله عقب نمانند.

شما چندین دوره در طرح حاضر بوده و تجربه های متعددی را پشت سر گذاشته اید. لطفاً کمی درباره نقاط قوت و ضعف طرح ها بفرمایید و چه پیشنهادهایی برای بهبود هر چه بیشتر آن دارید؟

اساساً و از پایه، فلسفه ایجاد طرح های فصلی یک فلسفه خوب و به جا بود و از ابتدا این طرح ها باانگیزه افزایش سطح مطالعه در جامعه شروع شد که از قضا مورد استقبال خوب ما کتابفروشان هم قرار گرفت؛ اما طبیعتاً و بنا بر هر پدیده بشری نواقصی هم در اجرای طرح ها وجود دارد. یکی از نقاط ضعف به نظر بنده زمان و بازه زمانی اجرای طرح است که معمولاً یک هفته در نظر گرفته می شو. این زمان کوتاهی است و وقت کافی به منظور اطلاع رسانی و تبلیغات به مشتریان وجود ندارد؛ و البته تمدید آن (مثل همین دوره) یک راهکار است. در اینجا جا دارد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خصوصاً موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران -که اجرای این طرح ها را بر عهده دارند- و نیز جناب مسعودی رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد کردکوی -که در این روزگار غربت کتابفروشان در جامعه، ما را از حمایت های خودشان محروم نمی کنند- تشکر کنم.

پیشینه تاریخی و فرهنگ قوی و غنی، اهل قلم و فعالان و انجمن های ادبی پویا و ... ازجمله ویژگی های شهرستان کردکوی است. با این اوصاف شرایط کتاب و کتابخوانی در شهرستان کردکوی چگونه است و چه نقاط قوت و ضعفی را می بینید؟

شرایط کتاب خوانی در کردکوی به مانند اقصی نقاط کشور ضعیف است. عوامل متعددی در این امر دخیل اند که از آن ها می شود به قیمت بالای کتاب ها به دلیل افزایش قیمت کاغذ و هزینه چاپ و نشر اشاره کرد. همچنین پایین بودن فرهنگ مطالعه، چالشی است که این مورد از مسائل جدی در سطح کشور بوده و معلول دلایل متعددی است. یکی دیگر از موارد نیز به نظر بنده این است که آموزش ما از پایه در دوره های ابتدایی به صورت درست انجام نمی شود. درحالی که با آموزش خوب و ایجاد انگیزه در بچه ها می شود از همان سنین پایه بچه ها را به مطالعه علاقه مند کرد. امیدوارم ساختار آموزشی ما در مدارس طوری اصلاح شود که بچه ها و دلبندان ما از همان سال های شروعین تحصیل به مطالعه و خواندن کتاب های غیردرسی متناسب با سن خود ترغیب بشوند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 147106

به "از اجرای بهارانه کتاب بی خبر بودیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از اجرای بهارانه کتاب بی خبر بودیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید