پاسخ عجیب آمریکا به دعوت برای نجات نفت

به گزارش مجله سرگرمی، اوپک و متحدانش سرگرم کار روی توافقی جدید برای کاهش بی سابقه فراوری معادل 10 درصد عرضه جهانی هستند و انتظار دارند سایر فراوریکنندگان از جمله آمریکا هم به این تلاشها ملحق شوند اما کاخ سفید پس از ملاقات با مدیران نفتی چنین وعده ای نداد.

پاسخ عجیب آمریکا به دعوت برای نجات نفت

به گزارش خبرنگاران، اظهارات روز پنج شنبه ترامپ درباره توافق نفتی در آینده نزدیک و چشم انداز توافق تحت حمایت آمریکا برای محدودیت عرضه دنیای فراوری نفت، باعث جهش چشمگیر قیمتها شد.

با این حال رییس جمهور آمریکا روز آدینه بدون این که برنامه ای برای محدودیت عرضه اعلام کند، از ملاقات با مدیران شرکتهای نفت آمریکا خارج شد و اظهار کرد: این یک بازار آزاد است و عربستان سعودی و روسیه باید جنگ قیمتی که به راه انداخته اند و باعث ریزش قیمتها شده است را حل نمایند!

اظهارات ترامپ توانایی وی برای ایجاد آتش بس میان دو صادرنماینده عظیم نفت دنیا در شرایط نابودی تقاضا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و خطر نابودی صنعت نفت شیل، را زیر سوال برد. رییس جمهور آمریکا اظهار کرد که احتمال وضع تعرفه روی واردات نفت وجود دارد اما وی فعلا قصد انجام چنین کاری را ندارد.

در حالی که هر دو کشور عربستان سعودی و روسیه برای کاهش فراوری هماهنگ اعلام آمادگی نموده اند و ترامپ گفته است که توافق میان این دو کشور به زودی انجام می گیرد، معلوم نیست که آیا این توافق می تواند بدون مشارکت آمریکا و سایر کشورهای فراورینماینده حاصل گردد یا خیر.

ترامپ پس از ملاقات مدیران شرکتهای نفتی همچون اکسون موبیل و شیل در واشنگتن، به خبرنگاران گفت: این یک بازار آزاد است و خود بازار عهده دار شرایط خواهد بود.

اما اگر بازار به حال خود گذاشته گردد در معرض فروپاشی بیشتر است زیرا بحران بیماری کووید 19 تقاضای دنیای برای نفت را یک سوم کاهش داده است. صدها هزار مشاغل صنعت در معرض نابودی قرار گرفته و حدود 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری از بودجه اکتشاف شیل حذف شده است و بسیاری از شرکتهای حفاری شیل در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند. هفته گذشته شرکت فراورینماینده نفت وایتینگ پترولیوم و شرکت خدماتی هورن بک اعلام ورشکستگی کردند.

بنابراین اکنون همه نگاهها به اوپک خیره شده که قرار بود روز دوشنبه به همراه متحدانشان و همچنین مهمانانی نظیر آلبرتای کانادا برای رسیدگی به بحران ریزش قیمتهای نفت یک کنفرانس مجازی برگزار کند اما به دلیل اختلاف و جدال لفظی بین عربستان سعودی و روسیه به نهم آوریل موکول شده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اعلام نموده که کشورش آماده است به اتفاق عربستان سعودی و سایر فراورینمایندگان عظیم در توافق کاهش فراوری مشارکت کند.

ترامپ وعده داده است از صنعت نفت آمریکا با اقداماتی نظیر پر کردن ذخایر نفت استراتژیک و تسهیل اشباع مخازن نفت در هابهای توزیع یاری کند.

وی در جلسه روز آدینه با مدیران نفتی گفت: من هزار درصد با شما هستیم. این کسب و کار مهمی است و تجارت بسیار حیاتی است و صادقانه بگویم شما بسیار منصف بوده اید و قیمتهای انرژی را برای مدت طولانی منطقی نگه داشتید.

به گفته ترامپ، در این ملاقات مدیران نفتی یاری دولت را درخواست نکردند و درباره تعرفه روی واردات نفت خارجی گفت و گو کردند.

تحلیلگران شرکت کلیر ویو انرژی پارتنرز در این باره گفتند: اظهارات روز آدینه ترامپ نشان داد که وی تنها عربستان سعودی و روسیه را به مذاکره ترغیب نموده و تمایلی برای کاهش فراوری آمریکا ابراز ننموده بلکه از احتمال وضع تعرفه صحبت نموده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وضع تعرفه روی واردات نفت که ایده پیشنهادی هارولد هام، غول نفتی اوکلاهاما و معتمد ترامپ است، یکی از مسائل جنجالی است که پالایشگاهها و فراورینمایندگان نفت و گاز شمال شرق آمریکا به شدت با آن مخالفت نموده اند.

اما توافق دنیای برای کاهش فراوری حداکثر 10 تا 15 میلیون بشکه در روز نیازمند مشارکت فراورینمایندگانی فراتر از گروه اوپک پلاس شامل آمریکا است که عظیمترین فراورینماینده نفت دنیا به شمار می رود.

ترامپ روز پنج شنبه گفته بود هیچ امتیازی مانند کاهش فراوری داخلی آمریکا که طبق قوانین ضد انحصارطلبی این کشور قدغن است، نداده است. اما بعضی از مقامات آمریکایی اظهار نموده اند که فراوری این کشور به دلیل قیمتهای پایین بهرحال کاهش پیدا می نماید.

منابع مطلع اوپک می گویند فراورینمایندگان این گروه منتظرند ببینند آیا آمریکا در تلاشها برای تثبیت بازار نفت مشارکت می نماید. آمریکا باید از فراوری نفت شیل خود در تلاشهای فراورینمایندگان دنیای همکاری کند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار نموده که محدودیتهای قانونی در آمریکا را درک می نماید اما همچنان این کشور باید انعطاف پذیری نشان دهد.

بهای نفت تحت تاثیر چشم انداز توافق کاهش فراوری اوپک پلاس از رکورد 20 دلار در اوایل هفته گذشته بهبود یافت و نفت برنت روز آدینه در 34 دلار و 11 سنت در هر بشکه بسته شد اما با قیمت 66 دلار در انتها سال 2019 فاصله زیادی دارد.

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 81792

به "پاسخ عجیب آمریکا به دعوت برای نجات نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ عجیب آمریکا به دعوت برای نجات نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید