نکات طلایی برای روزه دریافت در تابستان

به گزارش وبلاگ شخصی امیر، برای روزه دریافت در تابستان باید با نکات تغذیه ای در ماه رمضان آشنا باشید.افزایش وعده های غذایی و نوشیدن مایعات برای روزه داران توصیه می گردد.

نکات طلایی برای روزه دریافت در تابستان

هرچقدر روزه دریافت در شرایط سخت تری باشد اجر معنوی آن بیشتر است. شاید فکر کنید روزه دریافت در تابستان بسیار مشکل و طاقت فرساست اما اگر نکات و توصیه های متخصصان تغذیه را در این زمینه مد نظر قرار دهید می توانید تمام روزه هایتان را در فصل گرم سال بدون مشکل خاصی بگیرید و از این میهمانی پربرکت پروردگار دست پر بیرون بیایید. در ادامه نکاتی طلایی برای روزه دریافت در تابستان قرار داده ایم که دانستن آن ها به شما در این سفر معنوی یاری خواهد نمود. با وبلاگ شخصی امیر همراه باشید.

ماه مبارک رمضان هر سال برای چند گروه از افراد از حساسیت بیشتری برخوردار است. نوجوانانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند و اصطلاحا جزو روزه اولی ها هستند و بیماران و سالمندانی که بنا به دلایلی نتوانسته اند در سال های گذشته روزه بگیرند و سال جاری قصد روزه دریافت دارند. این حساسیت ها زمانی بیشتر می شود که ماه مبارک رمضان با فصل گرم سال یعنی تابستان مقارن شود. در این شرایط تشنگی، خطر کم آبی بدن، گرسنگی، ضعف شدید و سخت بودن سحرخیزی برای عده ای که صبح کار هستند، از مهم ترین نگرانی های روزه داران است.

نکاتی طلایی برای روزه دریافت در تابستان

وعده های غذایی را افزایش دهید

درست است که برای روزه دریافت در تابستان در تابستان فاصله افطار تا سحر کم است اما در همین فاصله کم هم می توانید تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید و حجم آن را کاهش دهید تا خون رسانی به بدن شما مختل نشود و در عین حال دچار مسائل دیگر نشوید. اگر بتوانید دو میان وعده بین سحر و افطار بگنجانید عالی است. در وعده های غذایی خود از خورد زیاد مواد پروتئینی به خصوص هنگام سحر خودداری کنید چون باعث می شود در بدن شما گرمای بیشتری فراوری کند و بیشتر احساس تسنگی داشته باشید.

با وعده های غذایی سنگین خداحافظی کنید

معمولا کسانی که فقط افطار و سحر غذا میل می نمایند، وعده افطار بسیار سنگینی می خورند و اذعان می نمایند که تا سحر نمی توانند چیزی بخورند. غافل از این که افطار سنگین هم از نظر گوارشی مسائلی را ایجاد می نماید و هم این که بدن فرصت هضم حجم زیادی از مواد غذایی را ندارد و آن را به صورت چربی ذخیره می نماید. درست به همین دلیل است که گروهی از روزه داران در ماه مبارک اضافه وزن پیدا می نمایند و تعجب می نمایند که چرا با وجود دریافت روزه چاق شده اند!

برای سحری بهتر است از مواد غذایی کم حجم و پرانرژی بهره ببرید یا اگر خوراک های اصلی مانند برنج را در این وعده قرار داده اید مانند یک ناهار سبک و در حجمی معادل نصف وعده ناهار میل کنید. میوه هایی مانند انبه و موز همراه خوبی در کنار غذای سحری هستند.

از شیرینی های طبیعی بهره ببرید

حتما می دانید مواد قندی باعث فراوری انرژی در بدن می شود اما با توجه به اینکه قند موجود در شیرینی هایی مانند زولبیا و بامیه به سرعت در بدن به انرژی تبدیل می شود، مصرف اینگونه خوراکی های قندی به هیچ وجه توصیه نمی شود. به جای آن بهتر است از خرما، کشمش و برنج بهره ببرید که به دلیل اینکه قند موجود در آنها به تدریج در بدن می سوزد، انرژی روزانه شما را کاملا برآورده می نماید و در بین روز دچار رخوت، بی حالی و سردرد نمی شوید.

نوشیدن مایعات را از قلم نیاندازید

روزه دریافت در تابستان برای افرادی که مجبورند در محیط بیرون و زیر آفتاب کار نمایند سخت تر بوده و بیشتر تشنه می شوند و به آب بیشتری احتیاج دارند. افراد مسن هم به دلیل این که احساس تشنگی نمی نمایند به طور ناگهانی آب بدنشان کم می شود و دچار تبعات آن می شوند. ضروری است بدانید که از دست رفتن فقط 2 درصد آب بدن مساوی است با از دست دادن 20 درصد کارآیی فرد. نشانه های کم آبی سردرد، سرگیجه، نداشتن تمرکز، نداشتن تعادل در هنگام راه رفتن، خشکی کام، مشکل در بلع است که گروه های آسیب پذیر باید به آن دقت بیشتری داشته باشند.

توجه: شیر ولرم، چای کم رنگ با لیمو و آبمیوه های طبیعی مناسب ترین نوشیدنی ها برای وعده های سحری هستند.

داشتن تحرک مناسب

پیاده روی سبک به خصوص صبح ها بسیار مفید است. در این هنگام هوا خنک تر است و پیاده روی می تواند احساس کسالت شما را در طول روز رفع نماید.

بهترین خوراکی ها برای افطار کدامند؟

به هیچ عنوان افطار خود را با آب سرد باز نکنید، چون علاوه بر اینکه عطش شما را رفع نمی نماید بلکه سیستم گوارشی رادرگیر تنظیم دمای معده با آب سرد می نماید و کل بدن را دچار اختلال می نماید. همچنین مصرف میوه در فاصله بین افطار و شام علاوه بر اینکه بدن را بالانس می نماید، احتیاجهای ویتامینی بدن را برآورده و در کنار آن سیستم گوارش را به آرامی فعال نموده و برای هضم راحت شام آماده می نماید.

مصرف مواد قندی و نشاسته ای مانند سوپ و آش نشاسته دار مانند و حلوا، شله زرد و سمنو البته در حجم کم برای افطار و باز کردن روزه مناسب هستند. برای آگاهی بیشتر از خوراکی های مناسب برای زمان افطار به لینک زیر رجوع کنید.

چه غذاهایی برای وعده افطار مناسب است؟

توصیه هایی برای روزه داران عزیز

  • بهتر است زمان صرف شام را نسبت به اوقات عادی، یکی، دو ساعت تغییر داده و به تاخیر بیندازید تا سیستم گوارشی بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.
  • مواد غذایی اسیدی مانند ترشی را کمتر مصرف کنید تا به معده تان آسیب نرسد.
  • مصرف زیاد لبنیات در زمانی که آب کافی به بدن نمی رسد باعث ایجاد سنگ در کلیه و مجاری ادراری می شود پس بهتر است اندازه را رعایت کنید.
  • از کربوهیدرات های پیچیده مثل نان و غلات سبوس دار و ماکارونی سبوس دار بهره ببرید.

روزه دریافت در تابستان در صورت رعایت صحیح نکات سلامت در این ایام نه تنها به بدن شما آسیب نمی رساند بلکه باعث دفع سموم و سوختن چربی های اضافی بدن شده و فرد روزه دار را در انتها ماه مبارک رمضان در شرایطی بهتر از قبل قرار می دهد.

منبع: setare.com

به "نکات طلایی برای روزه دریافت در تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات طلایی برای روزه دریافت در تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید