مزایای رژیم غذایی با فیبر بالا

به گزارش وبلاگ شخصی امیر، یک رژیم غذایی با درصد فیبر بالا برای بهبود سلامت قلب، از بین بردن مسائل یبوست، و دیگر مسائل مرتبط با سلامت مفید است. این مقاله به خواص مختلف فیبر در سلامت خواهد پرداخت.

مزایای رژیم غذایی با فیبر بالا

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

یک رژیم غذایی با درصد فیبر بالا برای بهبود سلامت قلب، از بین بردن مسائل یبوست، و دیگر مسائل مرتبط با سلامت مفید است. این مقاله به خواص مختلف فیبر در سلامت خواهد پرداخت.

ترکیبی از پروتئین ، چربی، کربوهیدرات و فیبر در رژیم غذایی برای عملکرد مناسب بدن ما لازم است. با این حال، اهمیت فیبر با دیگر مواد مغذی تفاوت می نماید. فیبر خوراکی عمدتاً از محصولات گیاهی که شامل میوه، سبزیجات، و برگ های خوراکی است، بدست می آید. فیبر به دو نوع محلول یا انحلال پذیر و نامحلول یا انحلال ناپذیر تقسیم می گردد.

فیبر محلول: این نوع فیبر به راحتی در آب حل شده و یک ماده ژلاتین مانند نرم را تشکیل می دهد. مرکبات، جو دوسر، لوبیا، هویج، سیب، جو، آجیل، نخود فرنگی، و غیره، منابع غنی از فیبر انحلال پذیر می باشند. عملکرد اصلی این فیبر پایین آوردن سطوح قند خون و کلسترول است.

فیبر نامحلول: این نوع فیبر حرکت مواد زائد به وسیله دستگاه گوارش را تسهیل ساخته، و بعلاوه به کنترل تعادل pH روده ها یاری می نماید. بعلاوه حجم مدفوع را افزایش داده و به تسکین دفع نامنظم یا یبوست یاری می نماید. دانه ها، آجیل، محصولات گندم کامل، گل کلم، لوبیا سبز و سیب زمینی، و غیره، منابع غنی از فیبر نامحلول هستند.

افراد مبتلا به یبوست قطعاً احتیاج به افزایش مصرف فیبر خوراکی دارند، به این علت که می تواند دفع آرام و منظم از روده را تسهیل سازد.

فواید سلامتی

فوائد آن در سلامت، به مصرف نوع فیبر بستگی دارد. گنجاندن فیبر در رژیم غذایی به طور عمده برای از بین بردن چندین مشکل مرتبط با دستگاه گوارش مفید می باشد. جدای از این، خطر ابتلا به مسائل مربوط به قلب را هم به حداقل می رساند.

برطرف یبوست

افراد مبتلا به یبوست بایستی فیبر نامحلول بیشتری در رژیم غذایی خود وارد نمایند. گنجاندن مواد خوراکی زبر همانند سبوس در رژیم غذایی به برطرف این مشکل یاری می نماید، به این علت که با مدفوع مخلوط شده و در نتیجه آن را نرم ساخته و حجم مدفوع را افزایش می دهد. این امر اجابت مزاج را آسان ساخته و یبوست را به روشی طبیعی کاهش می دهد.

کنترل اسهال

فیبرها می توانند به کنترل اسهال هم یاری نمایند. افرادی که دچار اسهال شدید یا مدفوع آبکی شده اند، بایستی مصرف فیبرهای محلول را افزایش دهند، به این علت که این نوع فیبر آب را از دستگاه گوارش جذب می نماید. این امر موجب سفت شدن مدفوع شده و به دفع عادی آن یاری می نماید.

طبیعی کردن سطح قند خون

فیبرهای محلول بعلاوه سطوح قند خون را پایین تر می آورند. افراد مبتلا به قند خون بالا احتیاج دارند که مصرف مواد غذایی حاوی فیبر محلول را افزایش دهند، به این علت که جذب قند در خون را تحت کنترل در می آورد. یک رژیم غذایی با محتوای بالای فیبر محلول برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است.

پایین آوردن سطح کلسترول بد

یک رژیم غذایی متشکل از فیبرهای محلول و چربی غیر اشباع قادر به کاهش کلسترول بد یا LDL است. بعلاوه به کاهش فشار خون و التهاب یاری می نماید.

دیگر فوائد

مطالعات پژوهشی نشان داده اند که مصرف مواد غذایی غنی از فیبر می تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. مواد غذایی غنی از فیبر دارای اثر سیر نمایندگی داشته و گرسنگی را دور می سازند. افرادی که تحت رژیم کاهش وزن قرار دارند، می توانند فیبر مضاعفی را در رژیم غذایی خود وارد سازند. جدا از کاهش علائم یبوست، فیبر خوراکی بعلاوه در درمان سندرم روده تحریک پذیر و دیورتیکولوز مؤثر است. آزمایشات بالینی هم اثربخشی فیبر در محافظت در برابر سرطان سینه، رحم، و پروستات را نشان می دهند.

وارد نمودن مواد غذایی سرشار از فیبر به رژیم غذایی خود، قطعاً موجب تناسب اندام و سلامتی شما در دراز مدت خواهد شد. با این حال، اطمینان حاصل کنید که اندازه مناسب را حفظ نموده تا از اثرات زیانبار مصرف بیش از حد فیبر در بدن جلوگیری گردد. میوه های تازه، سبزیجات، آجیل، غلات، و حبوبات را وارد وعده های غذایی خود نموده تا از فوائد فیبر خوراکی در سلامت بهره مند شوید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و به هیچ وجه قصد جایگزینی توصیه های کارشناس و متخصص در این امر را ندارد.

منبع: راسخون

به "مزایای رژیم غذایی با فیبر بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای رژیم غذایی با فیبر بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید