مریخ نورد تیان ون-1 چین با موفقیت به فضا پرتاب شد

به گزارش مجله سرگرمی، صبح امروز به وقت ایران چین ماموریت تیان ون-1 (Tianwen-1) را با موفقیت به سمت سیاره مریخ ارسال کرد. این ماموریت از یک مدارگرد، یک سطح نشین و یک مریخ نورد تشکیل شده است.

مریخ نورد تیان ون-1 چین با موفقیت به فضا پرتاب شد

ماموریت تیان ون-1 از جزیره هاینان و با موشک Long March 5 به فضا پرتاب شد و سفر هفت ماهه خود به سمت مریخ را شروع کرد.

این اولین ماموریت چین به سمت سیاره سرخ منظومه شمسی است. البته چین در سال 2011 یک مدارگرد را با همکاری روسیه به سمت سیاره مریخ پرتاب کرد. اما پرتاب این فضاپیما با موفقیت همراه نبود و فضاپیما نتوانست از مدار زمین خارج گردد.

طبق برنامه تیان ون-1 اواسط زمستان سال جاری به سیاره مریخ خواهد رسید. دو تا سه ماه پس از قرار دریافت این فضاپیما در مدار مریخ سطح نشین و مریخ نورد تیان ون-1 بر سطح مریخ فرود خواهند آمد و ماموریت 90 روزه خود را شروع خواهند کرد. مریخ نورد تیان ون-1 چین با استفاده از شش ابزار علمی سیاره مریخ را کاوش خواهد نمود.

مدارگرد تیان ون-1 نیز در مداری بیضوی و قطبی با یاری هفت ابزار علمی سیاره مریخ را از مدار این سیاره زیر نظر خواهد گرفت. این مدارگرد تا فاصله 265 کیلومتری از سطح به مریخ نزدیک خواهد شد و در زمان اوج مداری به فاصله 12 هزار کیلومتری از سطح مریخ خواهد رسید. مدارگرد تیان ون-1 وظیفه مخابره اطلاعات مریخ نورد به زمین را نیز بر عهده دارد.

سطح نشین تیان ون-1 اما فعالیت علمی خاصی انجام نخواهد داد و وظیفه اصلی آن انتقال مریخ نورد به سطح سیاره مریخ است.

چین در سال های اخیر ماموریت های فضایی مهمی را انجام داده است. این کشور در سال 1397 ماه نورد چانگ ای 4 را به نیمه پنهان ماه ارسال کرد. چانگ ای 4 اولین فضاپیمایی بود که در نیمه پنهان ماه فرود آمد و ماموریتی مهم و تاریخی بود. اکنون چین در کنار برنامه های خود برای کاوش ماه ماموریتی بلندپروازانه را روانه مریخ نموده است که چالش های بسیار بیشتری نسبت به فرود فضاپیما در سطح ماه دارد.

ماموریت تیان ون-1 دومین فضاپیمایی است که در روزهای اخیر روانه سیاره مریخ شده است. چند روز پیش امارات مدارگرد امید را به سیاره مریخ ارسال کرد. هفته آینده نیز ناسا مریخ نورد پشتکار (Perseverance) را به سمت سیاره مریخ پرتاب خواهد نمود.

زمین و مریخ هر 26 ماه یک بار به نزدیک ترین فاصله شان از یک دیگر می رسند. این موقعیت بهترین زمان برای ارسال ماموریت های مریخ است و سازمان های فضایی از سال ها قبل برای هر پنجره پرتاب برنامه ریزی می نمایند.

در پنجره پرتاب سال جاری قرار بود مریخ نورد اگزومارس آژانس فضایی اروپا و روسیه نیز سفر خود به مریخ را شروع کند. اما این ماموریت به دلیل مسائل فنی به تعویق افتاد و پرتاب آن در پنجره پرتاب بعدی، یعنی در سال 2022، انجام خواهد شد.

عکس کاور: پرتاب فضاپیمای تیان ون-1 چین به سمت سیاره مریخ.

Credit: Carlos Garcia Rawlins/Reuters

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 102176

به "مریخ نورد تیان ون-1 چین با موفقیت به فضا پرتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد تیان ون-1 چین با موفقیت به فضا پرتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید