خداحافظی با چربی اضافه

به گزارش مجله سرگرمی، بافت چربی مانند سایر بافت های بدن، زنده است و می تواند رشد کند، رشدش متوقف گردد یا از بین برود. به طور معمول دو نوع بافت چربی وجود دارد که بافت چربی سفید و قهوه ای نامیده می شوند. بافت چربی سفید از سلول های چربی سفید تشکیل شده است. این سلول ها می توانند عظیم و یا کوچک شوند. این بافت بیشتر برای ذخیره سازی انرژی

خداحافظی با چربی اضافه

خداحافظی با چربی اضافه

بافت چربی مانند سایر بافت های بدن، زنده است و می تواند رشد کند، رشدش متوقف گردد یا از بین برود. به طور معمول دو نوع بافت چربی وجود دارد که بافت چربی سفید و قهوه ای نامیده می شوند. بافت چربی سفید از سلول های چربی سفید تشکیل شده است. این سلول ها می توانند عظیم و یا کوچک شوند. این بافت بیشتر برای ذخیره سازی انرژی بی استفاده در بدن به کار می رود. چربی سفید محل ذخیره تری گلیسریدهاست. در صورت احتیاج بدن به انرژی نور اپی نفرین مترشحه از انتهای اعصاب موجود در بافت چربی باعث فعال سازی آنزیم لیپاز درون سلولی و تجزیه چربی می گردد. اسید چرب و گلیسرول حاصل از تجزیه چربی به وسیله خون به بافت هایی که به آن احتیاج دارند منتقل می شوند. علاوه بر این چربی به اسم ضربه گیر در اطراف ارگان های مختلف و عایق در مقابل سرما هم عمل می نماید.

چربی سفید

چربی سفید در بدن به طور یکنواخت ذخیره نمی گردد. معمول ترین محل ذخیره آن ناحیه شکم، اطراف لگن و اطراف ارگان های داخلی است .همین بافت است که با حجیم شدن سلول هایش باعث چاقی بدن به خصوص در قسمت هایی می گردد که اندازه بیشتری از این بافت در آن متمرکز شده است. دانشمندان معتقدند که سلول های چربی در کودکی به وجود می آیند و پس از عظیمسالی تنها به حجم آنها اضافه می گردد. به همین علت تغذیه بیش از حد در دوران نوزادی در هفته های اول پس از تولد به تشکیل تعداد زیادی سلول چربی منجر خواهد شد که نتیجه آن مستعد ساختن فرد برای چاق شدن در عظیمسالی است.

در حالت طبیعی بافت چربی برای حفظ سلامت بدن عمل می نماید. مشکل زمانی شروع می گردد که مقدار این بافت از اندازه طبیعی آن بیشتر گردد و این بافت به جای یاری رسانی به سلامت به عاملی در جهت به کارگیری ظرفیت کاری اندام های دیگر برای تغذیه و حفظ خود تبدیل گردد. از جمله اختلالاتی که مقدار غیر طبیعی این بافت ایجاد می نماید ترشح مقادیر اضافی هورمون استروژن است. افزایش ترشح این هورمون سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان های مربوط به زنان می گردد. افزایش وزن ناشی از افزایش غیر طبیعی این بافت باعث استثمار قلب برای خون رسانی بیشتر برای تامین احتیاج های آن و در نتیجه افزایش کار قلب می گردد. چربی های موجود در قسمت شکم فعالیت بیشتری نسبت به چربی های سایر نقاط بدن دارند و اسید چرب بیشتری فراوری می نمایند که به دیابت، بیماری های قلبی و سرطان های خاصی منجر می گردد. چربی های شکمی بعلاوه عملکرد کبد را هم به خطر می اندازند.

علل افزایش چربی

هر عاملی که باعث افزایش انرژی دریافتی بدن باشد می تواند به اسم عامل خطر نقش ایفا نماید. مصرف بیش از احتیاج مواد غذایی از هر گروهی که باشند و عدم استفاده مناسب انرژی دریافتی به هر علت، اصلی ترین عوامل افزایش بافت چربی هستند.

همیشه تاکید متخصصان بر آگاهی دادن به افراد درباره توجه به حفظ تعادل انرژی بوده است. به زبان ساده شما باید بتوانید انرژی آنچه را که می خورید با فعالیت مناسب مصرف کنید یا به عبارتی بسوزانید. از سوی دیگر تاکید متخصصان بر این است که از میان بردن چربی اضافی تنها در صورتی اتفاق می افتد که کل بدن یا انرژی کمتری دریافت کند که اینکار با محدود کردن مصرف مواد غذایی حاصل می گردد و یا اینکه مقدار سوزاندن انرژی افزایش یابد که اینکار را باید به وسیله افزایش مقدار فعالیت انجام داد. برخلاف اعتقاد عموم هیچ راهکار دیگری برای از بین بردن چربی اضافی وجود ندارد.

برای مقابله با تجمع چربی در بدن که به هر حال در محل های از پیش معین شده صورت می گیرد باید مطابق اصل غیرقابل تغییر پیشگیری بهتر از درمان است عمل کنیم. یعنی خیلی راحت تر است که از اول نگذاریم چربی اضافی در بدن جمع گردد. به همین علت است که این روزها در سراسر جهان چاقی بچه ها این همه مورد توجه و تاکید است. در مراحل بعدی باز بهتر است که از افزایش همین چربی اضافی به وجود آمده جلوگیری کنیم. روش وزن کردن روزانه هنگام صبح به صورت ناشتا و ترجیحا پس از دوش گرفتن یکی از راه های خوب برای کنترل این مشکل است. این کار به شما امکان می دهد که در صورت افزایش مقادیر کم وزن بتوانید مثلا با حذف یک وعده غذا یا وارد کردن بیست دقیقه پیاده روی به برنامه روزانه آن را جبران کنید. معمولا در عظیمسالی تعداد سلول های چربی اضافه نمی گردد بلکه حجم سلول های موجود افزایش پیدا می نماید. برای همین هم هست که شما می توانید با برنامه کاهش وزن، وزن خود را کم کنید. در چنین شرایطی سلول ها دوباره کوچک می شوند. تنها در صورت گرسنگی های طولانی مدت است که پس از کاهش حجم این سلول ها، در صورتی که هنوز بدن به انرژی احتیاج داشته باشد ممکن است این سلول ها کلا از بین بروند. البته چنین کاهش وزنی حتما سایر فعالیت های بدن را هم مختل می نماید.

خلاصه اینکه...

تجمع بافت چربی بیش از احتیاج بدن برای انجام فعالیت های طبیعی، باعث افزایش وزن و در صورت بی توجهی و عدم کنترل، چاقی می گردد.

برای از بین بردن چربی اضافی در ناحیه شکم یا قسمت های میانی باید به کاهش وزن کل بدن اقدام کرد. هیچ برنامه ای در جهان پیشنهاد نشده است که به صورت موضعی چربی اضافی را از بین ببرد.

برای مبارزه با اضافه وزن و چاقی باید در شیوه زندگی خود تغییراتی مثبت ایجاد کنیم. در غیر این صورت رژیم های لاغری متفاوت و مقطعی و یا انجام ورزش های مختلف به صورت دوره ای و مقطعی هیچ اثری در موفقیت ما برای تامین تناسب اندام ندارد و هر بار که از امتحان یکی از این روش ها شکست بخوریم علاوه بر ناامیدی، انگیزه خود را برای ادامه مبارزه با این معضل زندگی شهر نشینی از دست می دهیم.

منبع:www.salamat.com

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: راسخون
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158730

به "خداحافظی با چربی اضافه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی با چربی اضافه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید