خبرنگاران شیرینی های سنتی؛ مهمان سفره نوروز مردم گلستان

به گزارش مجله سرگرمی، گرگان - خبرنگاران - کرونا اگر چه فرصت پهن کردن سفره عید را از مردم گرفت و پخت انواع کیک و شیرینی را از رونق انداخت اما هنوز بوی نان و شیرینی سنتی در گوشه و کنار گلستان پیچیده و زنان هنرمند استان به خاطر فراموش نشدن فرهنگ به یادگار مانده از نیاکان خود برای سفره های بدون مهمان هم به پخت و پز مشغول هستند

خبرنگاران شیرینی های سنتی؛ مهمان سفره نوروز مردم گلستان

پخت انواع نان و شیرینی عید از جمله آداب و رسوم دیرینه مردم گلستان است که هر سال قبل از شروع سال جدید تکاپو برای آن شروع شده و تا فرا رسیدن روز طبیعت برای پذیرایی از مهمانان نوروزی ادامه دارد.

در گذشته های دور که انواع شیرینی به صورت بازاری در دسترس همه نبود، این نان ها یکی از ارکان اصلی سفره عید مردم گلستان برای پذیرایی از مهمانان به شمار می رفت که با گذشت سال ها هنوز هم بخش جدایی ناپذیر سنت مردم این دیار در نوروز است.

نون پادرازی

نون پا درازی یکی از ساده ترین شیرینی های سنتی عید گلستانی ها و به ویژه مردم گرگان به شمار می رود که به دلیل بهره گیری از مواد غذایی غنی چون گندم و سیاهدانه دارای ارزش غذایی بالایی است.

آرد گندم، شکر، کره حیوانی یا کمی روغن جامد، خمیر مایه، آب یا شیر، کمی نمک و سیاه دانه مواد اولیه این نان است.

بانوان گلستانی ابتدا مواد این نان را با هم مخلوط کرده و شروع به ورز دادن خمیر می نمایند.

سپس خمیر را در جای به نسبت گرم برای چند ساعت می گذارند و پس از وَر آمدن به اندازه دلخواه از آن جدا کرده و با وردنه چوبی شیاردار این خمیر را پهن و برای جلوگیری از پف کردن خمیر، شیارهایی روی آن ایجاد نموده و در تنور می گذارند.

نان پادرازی گرگان در سال 1394 به عنوان میراث فرهنگی ناملموس (میراث معنوی) در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

نان زنجبیلی

یکی از نان های محلی معروف و قدیمی مردم گرگان نان زنجبیلی است که برای تهیه آن از ترکیبات و مخلوط آرد گندم، شکر، کره محلی و زنجبیل استفاده شده و پس از پخت به شکل لوزی برش داده می گردد.

شکل این شیرینی به صورت لوزی هایی به اضلاع حدود 2 تا 4 سانتی متر است که قبل از پخت آن را برش می دهند.

نان زنجبیلی جزو نان های عیدی محسوب می گردد که علاوه بر ایام نوروز، در دیگر اعیاد و جشن ها برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می گیرد.

این اثر را با عنوان نان زنجبیلی، نان شیرینی سنتی (نون عیدی) گرگان در سال 1394 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

نان کماج

نان کماج یکی دیگر از نان های محلی سفره عید گلستانی ها به ویژه در شهرستان گالیکش و روستاهای اطراف آن است که به شیوه سنتی بر روی زغال پخته می گردد.

کماج بافت نرمی دارد و زنان گالیکشی اغلب این نان را از موادی چون آرد، شیر، روغن، مایه خمیر، شکر، تخم مرغ، نمک، زردچوبه و کمی کنجد یا سیاه دانه تهیه می نمایند.

برای پخت کماج ابتدا با مخلوط این مواد خمیر نان را آماده کرده و نمی گذارند خمیر پف کرده یا ور بیاید و سپس زغال های نیمه افروخته و خاکسترها را کنار می زنند و خمیر را داخل اجاق گذاشته و روی خمیر را با چند برگ علف دَمبوک (برگ گیاهی پهن و عظیم همچون بابا آدم جنگلی)می پوشانند تا خمیر به زغال نچسبد و نان نسوزد و در آخر با زغال های نیمه افروخته و خاکسترهای داغ روی خمیر را می پوشانند.

مهارت پخت نان کماج شهرستان گالیکش در سال 1395 در شورای عالی ثبت و مشخص حریم کشور به عنوان یک مهارت ارزشمند در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسید.

نان کاک

نان کاک یکی دیگر از اجزای سفره عید مردم گلستان به ویژه در گالیکش و مینودشت است که از گذشته های دور به شیوه کاملا سنتی در اعیاد و مراسم های عروسی پخته و مورد استفاده قرار می گرفت.

شیر، تخم مرغ، آرد، شکر و نمک مواد اولیه تهیه این نان است.

بانوان شرق گلستان و به ویژه در مناطق روستایی با این مواد خمیری را آماده کرده و پس از ور آمدن، این خمیر را به اندازه های تخم مرغی تقسیم کرده و با وردنه پهن می نمایند.

سپس سوراخ هایی روی آن ایجاد می نماید تا پف نکند و در پایان در تنور می گذراند تا بپزد و پس از پخت با دست روی آنها را با روغن چرب می نمایند.

نان تاتاری

نان تاتاری یکی دیگر از شیرینی های سنتی مردم استان و به ویژه در مینودشت، گنبد، گالیکش و رامیان است که هر ساله بر سفره عید جلوه گری می نماید و از موادی از جمله آرد، تخم مرغ، پودر قند و روغن تهیه می گردد.

این شیرینی سنتی را بسته به سلیقه کدبانوی خانه می گردد به رنگ های مختلف سفید (با جدا کردن زرده تخم مرغ از سفیده آن) و قهوه ایی (با افزودن پودر کاکائو به روی تخم مرغ ها) در آورد و نوش جان کرد.

نان تاتاری یکی از شیرینی های سنتی ترکمن ها است که برای پذیرایی در عروسی ها و اعیاد تهیه شده و به عنوان یک میان وعده در کنار چای استفاده می گردد و مزه ترد و خوش آن همراه با عطر و طعم دلپذیرش این شیرینی را جزو بهترین خوراکی های مورد علاقه مردمان این قوم قرار داده است.

نان خرمایی

کلوچه خرمایی یکی از شیرینی های مخصوص سیستانی های ساکن گلستان است که پخت آن در بین این قومیت رواج داشته و اغلب برای پذیرایی از میهمانان در اعیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

این کلوچه به دلیل ترکیب آرد و خرما، میان وعده ای مقوی محسوب شده و مورد استقبال زیاد گلستانی ها قرار گرفته است.

آرد، روغن جامد، شکر، بکینگ پودر، شیر، نمک، سیاه دانه، رازیانه، زیره و خرما، مواد اولیه این شیرینی است.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال 95، یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در 34 نقطه شهری و هزار و 75 روستا دارد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 138148

به "خبرنگاران شیرینی های سنتی؛ مهمان سفره نوروز مردم گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شیرینی های سنتی؛ مهمان سفره نوروز مردم گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید