باورهای اشتباه درباره هپاتیت

به گزارش مجله سرگرمی، تبیان/هپاتیت به التهاب کبد گفته می گردد. این بیماری اساسا به علت یک عفونت ویروسی یا مصرف الکل ایجاد می گردد؛ اما می تواند نتیجه سموم، داروها و بعضی از عوارض از جمله بیماری های خودایمنی هم باشد.

باورهای اشتباه درباره هپاتیت

هپاتیت پنج نوع اصلی دارد: هپاتیت A، هپاتیت B، هپاتیت C، هپاتیت D و هپاتیت E. هپاتیت B و هپاتیت C شایع ترین انواع هپاتیت هستند.

در این مطلب به 11 باور اشتباه درباره هپاتیت می پردازیم:

باور اشتباه 1: همه هپاتیت ها به یک مقدار خطرناکند

بعضی از انواع هپاتیت خود به خود رفع می شوند؛ اما انواعی دیگر می توانند سبب سرطان کبد یا آسیب دائمی کبد شوند.

ویروس های هپاتیت در واقع بسیار متفاوتند:

. هپاتیت A: اغلب فرد برای مدت کوتاهی بسیار احساس ناخوشی می نماید؛ اما به ندرت پیش می آید که عارضه خطرناکی ایجاد گردد یا بیماری خیلی طول بکشد.

. هپاتیت B: در صورتی که عفونت ویروسی اولیه فرد تبدیل به یک عفونت مزمن گردد می تواند خیلی خطرناک باشد؛ اما این اتفاق تنها برای 2 تا 6 درصد از بزرگسالان می افتد و بعضی افراد طی عفونت اولیه هرگز علامتی ندارند.

. هپاتیت C: این نوع هپاتیت اغلب در ابتدا علامتی ندارد؛ اما تقریبا 60 تا 80 درصد از افرادی که به هپاتیت C مبتلا می شوند، دچار عفونت مزمن هم می شوند که در نهایت می تواند سبب سرطان کبد، سیروز کبد و در صورت عدم درمان منجر به مرگ گردد.

به همین خاطر مهم است که برای هپاتیت A و B واکسیناسیون صورت گرفته و دست کم یک بار از جهت هپاتیت C غربالگری صورت بگیرد، حتی اگر احساس می کنید حالتان خوب است.

باور اشتباه 2: هپاتیت C نادر است

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، 325 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت B ، C و یا هردواند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گوید در سال 2019، 115900 مورد هپاتیت حاد A، B و یا C در آمریکا وجود داشته است.

تقریبا نیمی از افرادی که با هپاتیت C زندگی می کنند حتی شاید تا دهه ها هیچ علامتی نداشته باشند؛ اما وقتی ویروس به جایی می رسد که به کبد آسیب جدی می زند، یرقان یا دیگر علائم ظاهر می شوند

سازمان بهداشت جهانی در سال 2016 تخمین زده بود که 399000 نفر در تمام جهان در اثر هپاتیت C جان خود را از دست داده بودند. هپاتیت B و C شایع ترین دلیل های سیروز و سرطان کبد هستند که در ضمن موجب بیشتر مرگ های ناشی از هپاتیت ویروسی هم می شوند.

از سال 2013 تا پیش از ظاهر شدن SARS-CoV-2 که عامل کووید - 19 است، هپاتیت C اولین عامل مرگ و میر ناشی از یک بیماری عفونی در آمریکا بوده است. طبق تخمین ها، 71 میلیون نفر در سراسر جهان و 2.4 میلیون نفر در آمریکا با هپاتیت C زندگی می کنند که این تعداد، دو برابر تعداد افرادی است که در آمریکا با HIV زندگی می کنند، هر چند هپاتیت C کاملا قابل درمان است.

باور اشتباه 3: زنانی که هپاتیت C دارند نمی توانند به کودک شیر بدهند

ویروس هپاتیت C به وسیله شیر مادر منتقل نمی گردد؛ اما افرادی که نوک سینه شان ترک خورده یا خونریزی دارد باید موقتا شیردهی را متوقف کنند تا زخم التیام پیدا کند.

باور اشتباه 4: هپاتیت به وسیله بوسیدن و دست دادن منتقل می گردد

هر چند این باور بسیار گسترده است اما واقعیت ندارد. افراد نمی توانند با بوسیدن، دست دادن، استفاده از ظروف مشترک، نیش پشه، سرفه و عطسه به ویروس هپاتیت C مبتلا شوند.

ویروس هپاتیت C زمانی منتشر می گردد که فرد با خون فرد مبتلا به این ویروس به وسیله وسایل تزریقی، وسایل استریل نشده تتو، زایمان و به ندرت رابطه جنسی، تماس پیدا کند.

باور اشتباه 5: کسانی که هپاتیت C دارند نمی توانند رابطه جنسی داشته باشند

مطمئنا این باور درست نیست اما مواردی را باید مد نظر داشت. ویروس هپاتیت C به وسیله تماس با خون فرد مبتلا به ویروس منتقل می گردد. فعالیت های جنسی که ریسک قرار گرفتن در معرض خون را افزایش می دهند (مثلا رابطه جنسی مقعدی یا رابطه جنسی طی قاعدگی)، پُرخطر هستند.

باور اشتباه 6: همه افرادی که هپاتیت دارند، یرقان دارند

یرقان علامتی از مسائل کبد است؛ اما همه ویروس های هپاتیت فورا موجب مسائل کبدی نمی شوند. تقریبا نیمی از افرادی که با هپاتیت C زندگی می کنند حتی شاید تا دهه ها هیچ علامتی نداشته باشند؛ اما وقتی ویروس به جایی می رسد که به کبد آسیب جدی می زند، یرقان یا دیگر علائم ظاهر می شوند.

باور اشتباه 7: هپاتیت ژنتیکی است

این تصور نادرست وجود دارد که هپاتیت ژنتیکی است و به همین خاطر می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل گردد، اما این واقعیت ندارد. هپاتیت C یک ویروس است و از والدین به ارث برده نمی گردد. در موارد نادر، هپاتیت می تواند حین زایمان از مادر به فرزند انتقال داده گردد اما احتمال چنین رویدادی تقریبا 2 تا 8 درصد است.

باور اشتباه 8: برای تمام انواع هپاتیت واکسن وجود دارد

این هم صحت ندارد. در حال حاضر برای هپاتیت های A و B واکسن هایی وجود دارد و هر دوی آن ها احتیاج به چند دوز تزریق دارند تا واکسیناسیون کامل گردد.

باور اشتباه 9: هپاتیت C نمی تواند در خارج از بدن انسان دوام بیاورد

محققان دانشگاه Yale در سال 2014 دریافتند هپاتیت C تا شش هفته بعد از خشک شدن روی یک سطح می تواند زنده بماند و آن قدر قابلیت ایجاد عفونت دارد که بتواند کسی را دچار عفونت کند. تا پیش از آن این تصور وجود داشت که هپاتیت C در خارج از بدن انسان فقط تا چهار روز می تواند زنده بماند. متاسفانه ویروس هپاتیت C یک ویروس بسیار قوی است.

باور اشتباه 10: کسی نمی تواند دوبار به هپاتیت C مبتلا گردد

این هم نادرست است. فرد پس از درمان هپاتیت C می تواند دوباره به آن مبتلا گردد. در واقع آنتی بادی های عفونت اولیه نمی توانند مثل واکسن از شما محافظت کنند. یعنی ابتلا به ویروس هپاتیت C ، شما را در برابر ابتلای مجدد به این ویروس ایمن نمی نماید و بعد از پاکسازی بدن از ویروس هپاتیت C به صورت طبیعی یا با یاری دارو، باز هم ممکن است به این ویروس دچار شوید.

باور اشتباه 11: داروهای هپاتیت C عوارض جانبی بدی دارند

این هم درست نیست. داروهای فعلی برای درمان هپاتیت C معمولا شامل یک دوره هشت تا دوازده هفته ای درمان با قرص می شوند. نرخ درمان اکنون بالای 90 درصد می باشد. این داروهای نو عوارض جانبی بسیار کمی دارند و خیلی خوب تحمل می شوند.

خلاصه

هپاتیت یک بیماری است که در تمام جهان وجود دارد و دانستن نحوه انتشار و انتقال آن و چگونگی کاهش این احتمال، اولین قدم برای کاهش اثر ویروس هپاتیت است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می نماید همه افراد بالای 18 سال باید دست کم یک بار در طول عمر خود تست غربالگری هپاتیت را انجام دهند یا اگر ریسک فاکتور این بیماری عفونی را دارند، به دفعات بیشتری از این جهت چکاپ شوند.

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: همگردی
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 155555

به "باورهای اشتباه درباره هپاتیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورهای اشتباه درباره هپاتیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید