از چه کوله پشتی استفاده کنم؟

به گزارش مجله سرگرمی، در یکی از برنامه های صعود اشترانکوه وقتی که کوله یکی از دوستان را که دیگر توانی برای صعود نداشت و از سنگینی کوله خودش شکایت داشت وارسی کردیم به وسایلی همچون یک رول کامل سفره یکبار مصرف و دستمال سفره و... برخوردیم.

از چه کوله پشتی استفاده کنم؟

تشخیص وسایل ضروری و غیرضروری

البته ذکر این نکته لازم است که تشخیص وسایل ضروری و غیرضروری به عوامل مختلفی بستگی دارد. تجربه کوهنورد و شناخت کافی او از کوه موردنظر، مدت برنامه، شرایط جوی، فصل صعود، نوع کوله پشتی و مقدار توان جسمی کوهنورد و دانش او قبل از کوه نوردی از جمله این موارد است. چه بسا که وسیله ای در یک برنامه غیر ضروری و در برنامه دیگر ناجی جان کوهنورد باشد.

سبک به کوه بروید

در کتاب جالب بیل برایسون در خصوص جهت آپلاچی به نام پیاده روی در جنگل، با لحظه خنده آوری برخورد می کنیم. این زمانی است که دوست بی قواره نویسنده شروع می نماید به انداختن هر چیزی که او را سنگین می نماید. این مرد غذا، لباس ها و حتی بطری های آب را در جنگل دور می اندازد. به یقین دوست برایسون از اصول اثری از خود بر جای نگذارید بی خبر بود، اما از عامل مهم دیگر سفر در طبیعت که همانا توانایی سبک کردن کوله پشتی است، اطلاعی نداشت.

سبک رفتن از فروشگاهی که وسایل ضروری و اصلی را می فروشد شروع می گردد. موارد زیر عواملی هستند که باید مدنظر قرار گیرند:

وزن کوله خالی تان چقدر است؟

کاتالوگ های وسایل همواره وزن کوله را در قسمت مشخصات ذکر می نمایند. نگاه دقیق به اندازه و وزن کوله مهم است. کوله ای که حتی چند اونس سبک تر باشد می تواند باعث تفاوت آشکاری گردد. هر اونس اضافه بر وزن کوله می افزاید، پس کاستن از وزن را از ابتدا شروع کنید. اندازه کوله بر حسب اینچ مکعب به اندازه وزن مهم است. اگر کوله شش هزار اینچ مکعب حجم داشته باشد وسوسه خواهید شد که آن را کاملا با وسایل اضافه ای که واقعاً لازم نیستند پر کنید. یک کوه نورد می تواند کوله 3500 اینچ مکعبی را در سفرهای کوتاه تر و کوله 4500 اینچ مکعبی را در سفرهای طولانی تر با خود ببرد. افرادی هم هستند که کوله های خود را اصلاح می نمایند. به عبارت دیگر، بندها، وصله های اضافه و هر چیزی را که حتی کم ترین وزنی را اضافه می نماید، جدا می نمایند. بعضی ها توانسته اند با این کار، حدود یک پوند از وزن شان را کم نمایند. در هر صورت، قبل از جدا کردن این قبیل چیزها از کوله تازه تان، با آن بیرون بروید و امتحان کنید تا مطمئن شوید بندی را که مورد احتیاج است، جدا نکنید.

نکات مهم در خصوص حمل چادر

  • پیش از هر چیز در خرید چادر مسافرتی دقت کنید. مطلب راهنمای خرید چادر مسافرتی شما را در این زمینه هدایت می نماید. چهار روش مختلف برای حمل چادر وجود دارد. سنگین ترین آن چادر دو یا سه نفره چهار فصل خواهد بود. سوالی که باید پرسیده گردد این است که آیا این چادر لازم است؟ برای سفرهای تابستانه، جواب یقینا نه خواهد بود. اگر این سفر شامل دو یا سه نفر است پس یک چادر دو یا سه نفره سه فصل در مقایسه با این که هر فرد چادر خودش را حمل کند سبک تر خواهد بود.

    اگر کوه نوردی انفرادی است چادر یک نفره عالی است. با وجود این، این مورد کم تر پیش می آید.

    Bivy sack به طور ساده کیسه ای است که روی کیسه خواب تان را می پوشاند و تا روی صورت تان قرار می گیرد. این کیسه ها ضدآب و فوق العاده سبک هستند. در نتیجه، بسیاری از افراد این روکش چادر را با خود می برند چون بسیار سبک هستند. به هرحال، در باران شدید این روکش ها راحت نیستند. داخل آن خوردن و آشامیدن ممکن نمی باشد.

*مطلب گرم کردن چادر و کیسه خواب راهنمای شما در شرایط خاص خواهد بود.

چه لباسی باید بیاوریم؟

سیستم لایه ای موثرترین پوشش برای سفرهای طبیعت گردی است. به عبارت دیگر، از زیر با گرم نگهدارنده ها شروع کنید بعد یک لایه لباسی که زود خشک گردد از جنس پارچه با فناوری بالا مانند microfleece یا Scholler بپوشید. روی این لباس فرد می تواند ژاکت پشمی و بارانی اضافه کند. چند جفت جوراب اضافی داخل کوله تان بگذارید؛ این ها حقیقتاً تمام چیزهایی هستند که یک کوه نورد لازم دارد.

گاهی این سوال پیش می آید که اگر تنها لباس مان خیس گردد باید چکار کنیم. پاسخ ساده است. کیسه خواب شما فقط برای خوابیدن نیست، بلکه برای خشک کردن لباس هم هست. هر شب لباس خیس را باید در ته کیسه خواب قرار دهید. حرارت بدن بیشتر پارچه های با فناوری بالا را یک شبه خشک خواهد نمود. دیدن افرادی که با خود شلوارجین، تی شرت و کفش های اضافی و انواع وسایل عجیب با خود می آورند چیزی عادی است. هیچ چیز اشتباهی در کار نیست، فقط اینکه این وسایل به غیر از آسایش انسان برای مورد دیگری لازم نیست. اگر سبک رفتن درست است، پس هر چیزی که مطلقا ضروری نیست باید کنار گذاشته گردد.

چه نوع مواد آشپزی را بیاوریم؟

بعضی افراد آشپز کوهستان هستند و اصول تغذیه در کوهستان را می دانند. آن ها انواع ادویه جات و غذاهای با کیفیت بالا را همراه خود می آورند. بسیاری از کیت های آشپزی دارای چندین ظرف است. اگر غذا ساده است - که معمولا هم این گونه است - پس یک ظرف تنها کفایت می نماید. تنها وسیله آشپزخانه مورداحتیاج یک قاشق است. چاقوی جیبی معمولا نقش هر چیز دیگری که مورد احتیاج است را بازی می نماید. تا می توانید از وسایل مورداحتیاج کمپینگ و سفر خود بکاهید.

برای کاستن بیشتر وزن، رفتن به طبیعت بدون ظرف، اجاق یا سوخت امکان پذیر است. می توانید غذاهای آماده و سرد همراه خود ببرید. استفاده از کنسرو نیز می تواند گزینه مناسبی باشد. به هر حال اگر هوا سرد است یا فرد در روزهای برفی سفر می نماید، اجاق وسیله خوبی است. چای یا کاکائو داغ می تواند نجات بخش باشد.

در خاتمه باید گفت: سبک کردن کوله مهارتی است که یادگیری آن سفرهای زیادی می طلبد. به تدریج با کم کردن از وسایل و لوازم راحتی شروع کنید. بعد کار را با حرکت به سوی کوله فوق سبک ادامه دهید. با گذشت زمان یاد خواهید گرفت که واقعاً به چه چیزی احتیاج دارید و چه چیزی را لازم ندارید. و با فراگیری آن کوله تان تقریبا وزنی نخواهد داشت.

منبع:انجمن پزشکی کوهستان ایران

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: دالاهو
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 81624

به "از چه کوله پشتی استفاده کنم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از چه کوله پشتی استفاده کنم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید