از حضوری شدن امتحانات انتها ترم دانشگاه ها تا فعالیت 50 هزار نفر از دانش آموختگان در پارک های دانش بنیان

به گزارش مجله سرگرمی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه ای از آن را می توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

از حضوری شدن امتحانات انتها ترم دانشگاه ها تا فعالیت 50 هزار نفر از دانش آموختگان در پارک های دانش بنیان

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی خبرنگاران، حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه ای از آن را می توانید در زیر دنبال کنید.

آموزش حضوری دانشگاه ها در چارچوب برنامه ریزی استانی

پنجاه و پنجمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با موضوع ازسرگیری آموزش حضوری به صورت مجازی و با حضور معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی صبح امروز (شنبه 8 آبان 1400) برگزار گردید.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا و درنظر گرفتن سلامت دانشجویان و اساتید باید در جهت شروع آموزش حضوری دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی حرکت کنیم.

علی خاکی صدیق ضمن قدردانی از اهتمام به جاری بودن آموزش در دانشگاه ها در طول یک سال و هشت ماه گذشته، به از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها اشاره نمود و گفت: علی رغم دستاوردهای آموزش الکترونیکی، صندلی آموزش حضوری صندلی غیرقابل انکاری است و باید به سمت آن برگردیم. البته این بازگشت باید به صورت ترکیبی باشد؛ برگشتی نوین با ترکیبی نو.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه شروع آموزش حضوری در دانشگاه ها، با توجه به امکانات و محدودیت های هر دانشگاه با برنامه ریزی استانی انجام می گردد، گفت: اینکه دانشگاه های کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا نمایند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می گردد. از لحاظ خوابگاهی، خدمات رفاهی و درصد دانشجویان غیربومی یک محدودیت جدی بر سر راه آموزش حضوری است، لذا با توجه به تنوع این محدودیت ها برنامه ریزی برای شروع آموزش حضوری بر عهده دانشگاه هاست که باید برنامه های عملیاتی خود را ارائه نمایند.

وی اضافه نمود: دانشگاه ها توانمندی ها و امکانات متفاوتی دارند و اینکه آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا نمایند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می گردد.

معاون آموزشی وزارت علوم بحث از سرگیری آموزش حضوری را یک قانون دانست و توضیح داد: باید در جهت شروع آموزش حضوری دانشگاه ها و توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایطی که تضمین سلامت دانشجویان و استادان مهیا باشد آموزش حضوری را انجام خواهیم داد، اعلام نمود: دانشگاه ها باید این برنامه ریزی را سامان دهند که جهت گیری به سمت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها باشد ولی در چارچوب برنامه ریزی استانی.

خاکی صدیق با اشاره به اینکه توجه به امتحانات حضوری سرانجام ترم دانشگاه ها امری لازم و لازم است اضافه نمود: باید برنامه ریزی داشته باشیم که حداقل بخشی از امتحانات سرانجام ترم دانشگاه ها به صورت حضوری برگزار گردد. به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، شرط لازم برای حضور استادان و دانشجویان در دانشگاه ها واکسینه شدن است که بنا بر گزارشات ارائه شده به وسیله وزارت بهداشت مسئله ای از نظر واکسیناسیون نداریم و اگر کسی نخواهد واکسینه گردد باید تبعات آن را بپذیرد.

وی مطرح کرد: کوشش داریم ارزیابی آموزش الکترونیکی به صورت ملی انجام گردد و هم اکنون این مهم به وسیله ISC و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران در حال اجرا است. طبیعتاً پذیرش دانشجویان و مجوز آموزش های الکترونیکی مشروط به این ارزیابی است و این ارزیابی یاری می نماید کیفیت آموزش الکترونیکی را افزایش دهیم.

وی بعلاوه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اخلاق آموزش و اجرایی کردن نظام نامه اخلاق آموزش در دانشگاه ها گفت: برای آنکه نظام آموزشی را به سمت اخلاق مداری حرکت دهیم توجه به نظام نامه اخلاق آموزش که تصویب و به دانشگاه ها ارسال شده لازم است. در این راستا بیش از 50 دانشگاه کمیته اخلاق آموزش را تشکیل داده اند و بعلاوه 30 درصد از این دانشگاه ها شیوه نامه اخلاق آموزش را تدوین نموده اند.

معاون آموزشی وزارت علوم، در مورد رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی گفت: این امر ابتدا در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم انجام شد و هم اکنون به وسیله ISC انجام می گردد. در اسفندماه امسال نیز این رتبه بندی انجام خواهد شد و قصد داریم این امر هر ساله صورت گیرد. یکی از مواردی که در بحث رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دارای اهمیت است مباحث اخلاق و از جمله اخلاق پژوهش است.

خاکی صدیق با بیان اینکه متاسفانه در بعضی از دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی کماکان مشاهده می گردد کوشش برای افزایش کمیت وجود دارد؛ اضافه نمود: این امر واضح است که یکی از عوامل موثر در حفظ کیفیت، بحث کنترل کمیت است. لذا نباید خارج از استانداردها دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش و یا دوره ها و رشته های نو راه اندازی کنیم بدون آنکه شرایط آن را داشته باشیم.

وی در سرانجام اعلام نمود: دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برندهای آموزش عالی هستند و اگر کیفیت در دانشگاهها به هر دلیلی تضعیف گردد بالطبع نظام آموزش عالی کشور لطمه خواهد خورد و البته کیفیت در تمام زیرنظام ها باید تقویت گردد.

اولویت آموزش حضوری با دروس عملی است/ دانشگاه ها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی باز شوند

محمد رضا آهنچیان مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه تیتر امشب درباره بازگشایی حضوری دانشگاه ها اظهار کرد: آموزش حضوری طی 20 ماه گذشته به صورت صد در صدی مجازی ادامه داشته است.

او اضافه نمود: بعضی از زیرنظام ها مانند: دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای که دانشجویان غیر بومی کمتری دارند از 15 آبان در دانشگاه علمی کاربردی آموزش ها حضوری می شوند و دانشگاه فنی و حرفه ای هم به زودی در این زمینه اعلام نظر خواهد نمود.

آهنچیان توضیح داد: تمامی دانشگاه های دولتی و زیر نظام های وابسته به آن، موسسات غیر انتفاعی، دانشگاه پیغام نور و دانشگاه های مرتبط با وزارت علوم شیوه نامه های بهداشتی مرتبط با خود را در قالب برنامه های عملیاتی دارند، اگر امکان دانشگاه ها مخصوصا خوابگاه برای پذیرایی از دانشجویان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی وجود داشته باشد دانشجویان می توانند به صورت تدریجی و در بازه زمانی مختلف در دانشگاه برای آموزش تماشا، حضور پیدا نمایند.

مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اولویت حضوری شدن آموزش ها با دروس عملی یعنی کارگاه ها، آزمایشگاه ها، مزرعه، آتلیه و ... است و سپس اگر دانشگاهی امکان داشته باشد و از تعداد دانشجویان بیشتری برخوردار باشد، می تواند در دروس نظری هم، دانشجویان را به صورت صد در صد حضوری فرا بخواند.

آهنچیان گفت: با توجه به مراعات شیوه نامه های بهداشتی و لزوم حفظ فاصله گذاری های دو متر مربع در کلاس های درس لازم است و از آن جایی که ضریب نفوذ ویروس کرونا در فضا های عمومی مانند: اجتماعات دانشجویی زیاد است؛ بنابراین دانشگاه ها باید با احتیاط و ملاحضه حفظ سلامت جامعه دانشگاهی در این جهت قدم بگذارند.

امتحانات سرانجام ترم دانشگاه ها حضوری می شوند

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: صندوق علوم، تحقیقات و فناوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که برای تمامی کشور یعنی توسعه علم و فناوری و کارآفرینی برنامه ریزی می نماید و بخشی از آن جزو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و زیر مجموعه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود که ریاستش بر عهده رئیس جمهور است.

او اضافه نمود: درباره بحث تاسیس معاونت فناوری در وزارت علوم باید گفت که با توجه به اینکه در شرایط کنونی کشور توسعه فناوری شرط لازم برای ایجاد اشتغال دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی است، بنابراین به وسیله شرکت های دانش پایه و دانش بنیان ایجاد می گردد معاونت علمی و فناوری را تأسیس می کنیم تا بر مدیریت پارک های علم و فناوری نظارت داشته باشد و به اینصورت با برنامه ریزی های لازم شاهد رشد کمی و کیفی تعداد شرکت های دانش پایه و دانش بنیان خواهیم بود.

زلفی گل توضیح داد: شرکت های دانش بنیان در بحث ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری لازم، برای مقابله با کرونا اقدامات بسیار خوبی مانند نوع دارو های فراوری شده و ... انجام داده اند که مقدار تاب آوری کشورمان را در این پاندمی کرونا افزایش داده اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: شرکت های دانش بنیان در دوران کرونا در راستای توسعه مالی فعالیت های بسیار خوبی را انجام داده اند.

زلفی گل گفت: به وسیله بحث دیپلماسی فناوری کشور های همسایه می توانیم بستر لازم را برای صادرات محصولات شرکت های دانش بنیانمان ایجاد کنیم.

او توضیح داد: کوشش خواهیم کرد تا به وسیله سازمان برنامه ریزی درصد قابل ملاحظه ای از بودجه عمومی را به صندوق علم و فناوری وزارت علوم اختصاص دهیم تا بتوانیم حمایت های شایسته ای را از بخش علم و فناوری و کارآفرینی و نوآفرینی کشور داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره شروع بازگشایی حضوری دانشگاه ها از 15 آبان گفت: برای بازگشایی دانشگاه ها مطیع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم که مصوب نموده دانشگاه های برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از 15 مهر و برای دانشجویان کارشناسی از 15 آبان حضوری ادامه یابند.

زلفی گل اضافه نمود: فعالیت های متعددی در این زمینه از جمله جلسه با معاونان آموزشی، معاونان دانشجویان، روسا و مدیران حراست دانشگاه های کشور انجام داده ایم و چالش های پیش رو را آنالیز نموده ایم و سعی نموده ایم تا آمادگی لازم را برای حضوری شدن بحث آموزش را به صورت جدی داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بحث تعمیر و بازسازی خوابگاه های همه دانشگاه های کشور و آزمایشگاه ها تا حدودی اجرا شده است و قرار شد تا روسای دانشگاه با توجه به شرایطی که دانشگاه دارند حضور دانشجویان را اولویت بندی نمایند و بحث حضوری شدن آموزش را جدی بگیرند.

زلفی گل با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات سرانجام ترم اضافه نمود: وقتی آموزش به صورت حضوری ادامه یابد امتحانات هم به صورت حضوری برگزار خواهند شد.

فعالیت 50 هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاهی در پارک های دانش بنیان/ نظام پیشنهادات در کشور باید راه اندازی گردد

غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگاران، درباره فعالیت های شرکت های دانش بنیان کشور اظهار کرد: 49 پارک علم و فناوری در کشور موجود است که در شرایط فعلی تمامی استان ها حداقل یک پارک استانی علم و فناوری دارند.

او اضافه نمود: بیش از 220 مراکز رشد واحد های فناوری در پارک های علم و فناوری کشور داریم که 9 هزار شرکت فناور و 50 هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاهی در این پارک ها به صورت فعالیت های نوآورانه مشغول به کار هستند.

رحیمی شعرباف توضیح داد: در وزارت علوم قرار است که معاونت فناوری شکل بگیرد و وزارت علوم اهمیت خیلی بیشتری را به توسعه اکوسیستم فناوری در کشور خواهد داد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه داریم تا پارک های علم و فناوری و دانش بنیان ها را از نظر کمی و کیفی تقویت کنیم، یعنی کشور ما این پتانسیل را دارد که تعداد پارک ها را افزایش دهد. البته، باید تعدادی از پارک های موجود کشور که در حال رشد هستند را به یک شرایط خیلی بهتری از نظر زیرساخت های فیزیکی برسانند.

رحیمی شعرباف گفت: تعداد داوطلبان برای استقرار در پارک ها و تعداد آنالیز شرایط شرکت های دانش بنیانی طی دو سه سال اخیر کاهش یافته اند؛ بنابراین باید سعی کنیم تا واحد های فناور را به وسیله دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به معنای اعم ایجاد کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هم اکنون بیش از 3 میلیون دانشجو در کشور داریم، تاکید نمود: از 3 میلیون جمعیت دانشجویی حدود 800 یا 900 هزار نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و به فعالیت هایی اشتغال دارند که اگر معطوف به کاربرد باشند در نتیجه زمینه ساز پدید آوردن واحد ها فناور و شرکت های دانش بنیان خواهند بود.

رحیمی شعرباف اضافه نمود: ما باید شرکت های دانش بنیان و واحد های فناورانه نوی را به صورت شتابنده پدید آوریم تا بتوانیم اکوسیستم فناوری را توسعه بیشتری دهیم؛ بنابراین سیاست های نوی در وزارت علوم مطرح شده و اساس بر این است که در همه شهرستان های کشور که تعدادشان 450 نفر است حداقل یک مرکز رشد واحد های فناورانه داشته باشیم و اینکه بتوانیم در همه کشور ها و روستا ها مرکز نوآوری و خلاقیت یا کارآفرینی داشته باشیم و به عبارتی دیگر بستری فراهم گردد که وزیر محترم علوم این موضوع را به عنوان نظام پیشنهادات در کشور مطرح نموده اند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نظام پیشنهادات این است که اگر کسی فکر نوآورانه یا پیشنهادی برای بهتر شدن وضع خود، محیط یا محله و شهر و روستا و کشور خود دارد این فرصت را پیدا کند تا بتواند پیشنهاد و نظر خود را مطرح کند، حتی محتمل است که افراد آرزویی برای بهتر شدن داشته باشند که بنده به رئیس محترم مرکز مطالعاتی شهری تهران پیشنهاد دادم تا نظام پیشنهادات و آرزو ها برای شهرداری تهران طراحی و مستقر نمایند تا هر شهروند تهرانی که آرزویی برای بهتر شدن محله خود دارد را بیان کند.

او در سرانجام اضافه نمود: با توجه به اهتمام جدی امیدواریم که بتوانیم سیاست های نو را در یک برنامه عملیاتی تعیین در طول یک الی دو سال آینده به برنامه های مستقر شده در میدان تبدیل کنیم.

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کاریکاتوریست ها

asiaro.ir: تور آسیایی ارزان | تور ترکیبی آسیایی | تور ترکیبی جنوب شرق آسیا

pariha.com: پریها | اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163962

به "از حضوری شدن امتحانات انتها ترم دانشگاه ها تا فعالیت 50 هزار نفر از دانش آموختگان در پارک های دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از حضوری شدن امتحانات انتها ترم دانشگاه ها تا فعالیت 50 هزار نفر از دانش آموختگان در پارک های دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید