7 غذایی که در سفرهای فضایی ممنوع است

به گزارش مجله سرگرمی، فضانوردان در سفرهای فضایی قوانین و محدودیت های خاص خود را دارند و این قوانین شامل غذا هم می شود.

7 غذایی که در سفرهای فضایی ممنوع است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، این یک واقعیت است که فضانوردان رد مأموریت های فضایی نمی توانند هرچیزی که دلشان بخواهد را بخورند. این محدودیت ها به دو دلیل وجود دارد؛ یکی به خاطر موضوع ساده ای به نام جاذبه و دیگری به دلیل کم بودن فضای ذخیره سازی. جاذبه باعث می گردد که بسیاری از خوراکی های و ذرات مواد غذایی آن طور که در زمین است، روی غذا قرار نگیرند، ذرات معلق شده و داخل دستگاه ها یا چشم فضانوردان برود. کمبود فضای ذخیره سازی را هم درباره خوراکی هایی که باید در یخچال نگهداری شوند مصداق دارد. در ادامه هفت ماده خوراکی که مصرف آن ها و فضا ممنوع و دردسرساز است را معرفی می کنیم.

جاذبه صفر و فضای ذخیره سازی اندک گزینه های تعذیۀ فضانوردان را خیلی محدود می کند. در ادامه برخی از غذاهایی که خوردن آن ها در فضا ممنوع است را فهرست می کنیم.

1- نان

خوراکی هایی مانند نان، کلوچه و چیزهایی از این قبیل در فضا مشکل ساز خواهند بود. این خوراکی ها در فضا ممکن است از هم جدا، در محیط اطراف معلق و وارد تجهیزات فضایی شوند و مشکل ایجاد کنند. این خوراکی ها خرده ریزهای زیادی دارند که می توانند در مداری مشخص شروع به چرخیدن کنند و در فضا معلق شوند و این اصلاً برای محیطی که ابزارهای حساسی در آن هست چیز خوبی نیست.

2- نوشیدنی های معمولی

یکی از جذابیت های نوشابه ها گازدار بودن و جوشیدنِ آن ها است. اما چنین نوشیدنی هایی در فضا دچار تغییر حالت می شوند. حباب های موجود در نوشابه های گازدار در فضا شناور خواهند شد. فضانوردان در دهۀ 80 و 90 متوجه شدند که نوشابه ها در فضا از گلو پایین نمی فرایند و به خاطر ترکیب شیمیایی ای که دارند، بالا می آیند.

3- نمک و فلفل

نبود جاذبه در فضا تمام قواعد زمینی را تغییر می دهد. به همین دلیل پاشیدن جامدات و مایعات در فضا معنایی ندارد. ذرات کوچک نمک، فلفل یا سایر ادویه ها به جای اینکه روی غذا قرار بگیرند، به سادگی شناور می شوند. برای مثال در فضا نمی توانید نمکدان را بردارید و روی غذای خود بریزید. چرا که جاذبه ذرات ریزی مانند نمک را در هوا معلق می کند و این ذرات ممکن است وارد چشم فضانوردان شوند. یکی از شکایت های همیشگی فضانوردان وارد شدن این ذرات ریز به چشم آن ها است.

4- شیر تازه

در فضا یخچال وجود ندارد و شیر هم از آن دسته موادی است که نیاز به نگهداری در یخچال دارد. در نتیجه فضانوردان نمی توانند در فضا از شیر استفاده کنند. آن هابه جای شیر تازه، یک نوع کم آب تر شیر که فضای کمی را اشغال می کند و نیازی به نگهداری در یخچال ندارد از دهۀ 60 تا کنون در مأموریت های فضای مورد استفاده قرار می گیرد.

5- بستنی

همان طور که گفتیم در شاتل های فضایی یحچال فریزر وجود ندارد. اما فضانوردان می توانند نوعی بستنی خشک شده با یخ زدگی از پیش مشخص شده را به عنوان دسر در فضا مصرف کنند.

6- پیتزا

اگرچه وارد کردن پیتزا به فضا ممنوع نیست ولی پیتزا جزء غذاهای موردعلاقه فضانوردان در سفرهای فضایی نیست. دلیل آن به تغییر شکل و ماهیت پیتزا برمی گردد. پیتزا در فضا حالت ترد خود را از دست داده و حالت مرطوب و خیسی پیدا می کند که احتمالاً مطلوب هیچ کسی نیست.

7- نوشیدنی های الکلی

در سال 1972 این نوشیدنی ها در فهرست مجاز قرار داشتند اما به محض اینکه مردم متوجه این خبر شدند اعتراض زیادی به این موضوع صورت گرفت. فضانوردان سمبل نوعی پاکی و خلوص هستند و از آن ها انتظار نمی رود که نوشیدنی های الکلی مصرف کنند.

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 136868

به "7 غذایی که در سفرهای فضایی ممنوع است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 غذایی که در سفرهای فضایی ممنوع است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید