گزارش، آمریکا عامل نابودی پیمانی کلیدی در عرصه کنترل تسلیحات

به گزارش مجله سرگرمی، پیمان نابودی موشک های برد کوتاه و متوسط که سنگ زیربنای سیستم کنترل تسلیحات در دنیا بود، بعد از 6 ماه تبادل اتهامات متقابل بین روسیه و آمریکا به تاریخ پیوست اما فروپاشی این توافقنامه می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

گزارش، آمریکا عامل نابودی پیمانی کلیدی در عرصه کنترل تسلیحات

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پیمان نابودی موشک های دارای برد کوتاه و متوسط که در سال 1987 بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی امضاء شده بود و یکی از سنگ های زیربنای سیستم کنترل تسلیحات در دنیا بود، روز آدینه، دوم آگوست (11 مرداد ماه) به ابتکار عمل طرف آمریکایی به طور رسمی موجودیت خود را از دست داده و به تاریخ پیوست.

وزارت امور خارجه روسیه و آمریکا روز گذشته از توقف اجرای این پیمان اطلاع دادند. البته مقامات مسکو و واشنگتن پیش از این فراوری و آزمایش موشک هایی که تاکنون در چارچوب این توافقنامه مهم دوجانبه ممنوع شده بود، را اعلام نموده بودند.

پیشنهاد روسیه به آمریکا و ناتو درباره معین مهلت قانونی برای استقرار موشکهای برد متوسط

این در حالی است که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری تاس اعلام نمود که مسکو به آمریکا و ناتو پیشنهاد می نماید تا به موازات روسیه مهلت قانونی برای استقرار موشک های دارای برد کوتاه و متوسط معین نمایند.

وی یادآور شد: هیچکس مسئله توافق درباره کنترل تسلیحات را از دستور کار حذف ننموده، البته ما، همانطور که رئیس جمهور پوتین در اول ماه فوریه امسال اعلام نمود، دیگر مبتکر انجام مذاکرات با آمریکایی ها نخواهیم بود ولی به آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو پیشنهاد نموده ایم که امکان اعلام مهلت قانونی برای استقرار موشک های دارای برد کوتاه و متوسط، همانطور که ما اعلام نموده ایم، را تعیین نمایند.

ریابکوف در عین حال یادآور شد که مسکو قصد ندارد به اظهارات مقامات ناتو درباره عدم استقرار موشک های هسته ای در اروپا اعتماد کند، چرا که ناتو به طور مکرر وعده ها و تعهدات خود را نقض نموده و مسلماً مسکو دیگر نمی تواند به اظهارات آنها اطمینان داشته باشد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: آمریکا با از بین بردن توافقات بسیار مهمی در عرصه کنترل تسلیحاتی، از جمله پیمان نابودی موشک های برد کوتاه و متوسط، در نهایت به منافع خود واشنگتن آسیب می رساند. هرچند این مسئله تاثیر بسیار منفی بر امنیت راهبردی دنیا نیز خواهد داشت.

به گفته وی، مسکو ادعاهایی نسبت به واشنگتن دارد که بسیار بیشتر از ادعاهایی است که طرف آمریکایی علیه روسیه مطرح نموده و این ادعاها تمامی قابل اثبات هستند.

روزنامه کامرسانت در همین زمینه نوشت: اکنون خطر بروز مسابقه تسلیحاتی جدید از این لحاظ افزایش پیدا می نماید که خطر سرنوشت مشابهی آخرین توافقنامه دوجانبه روسیه و آمریکا در عرصه سلاح های هسته ای یعنی پیمان مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی معروف به استارت-3 را نیز تهدید می نماید.

در این رابطه، نقش آفرینان خارجی به دو اردوگاه تقسیم می شوند: هواداران مواضع آمریکا که از جمله آنها دو کشور ژاپن و لهستان هستند و هواداران روسیه که دو کشور چین و ایران هستند. مقامات پکن و تهران در این مسئله کاملاً طرف روسیه را گرفته و از دولت آمریکا خواسته اند تا به تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه پایبند بماند.

روسیه و آمریکا، هر یک طرف مقابل را مسئول فروپاشی پیمان موشکی معرفی می نمایند

به نوشته کامرسانت، امید برای نجات یکی از توافقات کلیدی تاریخی بین مسکو و واشنگتن دیگر از بین رفته است. مایک پامپئو وزیر امور خارجه روسیه روز آدینه در پیامی توئیتری نوشت: در تاریخ دوم ماه فوریه سال 2019 آمریکا به روسیه 6 ماه فرصت داده بود تا به اجرای تعهدات خویش در چارچوب پیمان نابودی موشک های برد کوتاه متوسط بازگردد که روسیه از آن سر باز زده و اکنون این پیمان دیگر قابلیت اجرایی خود را از دست داده است.

پاسخ وزارت خارجه روسیه نیز به این مسئله کاملاً شدیداللحن بود. در بیانیه ای در این رابطه اعلام شد که مسکو خروج واشنگتن از پیمان نابودی موشک های دارای برد کوتاه و متوسط را اشتباهی بسیار جدی تلقی می نماید که گویای خطی مشی در پیش گرفته دولت آمریکا در از بین بردن تمامی توافقات بین المللی است که به نفع خود نمی داند.

بر اساس این اطلاعات، دولت آمریکا آگاهانه مدت زمان زیادی است که روی ایجاد یک فضای اطلاعاتی خاص پیرامون پیمان نابودی موشک ها کارنموده و یک بحران مصنوعی پیرامون این توافقنامه به وجود آورده و در این راستا از اقدامات تبلیغاتی تعیین، اخباردروغ و اطلاعات نادرست درباره اینکه گویا روسیه این پیمان را نقض نموده استفاده نموده است. در حالی که خود ایالات متحده سالهای زیادی است که نگرانی های طرف روسی درباره استقرار پایگاه های نظامی آمریکایی در خاک اروپا که میتوانند موشک های دارای برد متوسط در آنها مستقر شوند را نادیده گرفته است.

به عقیده مقامات دیپلماتیک روس، آمریکا برای نخستین بار نیست که چنین برخورد نادرستی را با توافقات بین المللی که شرایط آن مورد رضایت واشنگتن قرار ندارد، انجام می دهد و پیش از این نیز از پیمان سپر ضدموشکی خارج شد. و اکنون هم خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک ها منجر به از بین رفتن سیستم کنترل تسلیحات در دنیا خواهد شد و مسئولیت افزایش وخامت اوضاع در دنیا تنها بر عهده مقامات واشنگتن خواهد بود.

به رغم امیدواری آمریکا، چین علاقه ای به پیوستن به روند کاهش تسلیحات راهبردی ندارد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز آدینه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید اعلام نمود که روسیه و ایالات متحده می توانند به توافقات جدیدی درباره ادامه محدودسازی و کاهش تسلیحات هسته ای دست یابند.

وی گفت: اگر ما بتوانیم پیمان جدیدی با روسیه درباره کاهش تسلیحات هسته ای منعقد کنیم، این مسئله برای همه دنیا بهتر خواهد بود و من واقعا اطمینان دارم که چنین اتفاقی خواهد افتاد. ما این مسئله را مورد آنالیز قرار داده ایم.

ترامپ یادآور شد که وی در تماس با روسای جمهوری روسیه و چین دورنمای ادامه کاهش تسلیحات هسته ای، از جمله مشارکت چین در این توافقنامه را مطرح نموده است و به گفته وی، چین و روسیه از این مسئله استقبال نموده و او معتقد است که چنین توافقنامه ای منعقد خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید نمود: چنین مسئله ای به نفع سایر کشورهای دنیا است و اگر ما بتوانیم هزینه های نظامی خود را به وسیله امضای چنین توافقنامه ای با روسیه و چین کاهش دهیم، برای همه دنیا خوب خواهد بود.

ترامپ در تفسیر خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک های برد کوتاه و متوسط نیز مانند سایر مقامات آمریکایی مسکو را به نقض مفاد این پیمان متهم نموده و گفت: آنها روسها به تعهدات خویش در چارچوب این پیمان که امروز مدت اجرای آن به سرانجام رسید، عمل نکردند. من به شما این را می گویم اگر آنها تعهدات خود را اجرا ننمایند، ما نیز همین کار را می کنیم. ما همواره باید رهبری کنیم. ما باید سلاح های هسته ا ی جدیدی در اختیار داشته باشیم.

هوگان گیدلی معاون سخنگوی کاخ سفید نیز در این رابطه اعلام نمود که واشنگتن ترسی از مسابقه تسلیحاتی با مسکو پس از خروج از پیمان نابودی موشک ها ندارد، برای اینکه رئیس جمهوری آمریکا روابط خوبی با ولادیمیر پوتین دارد. وی پیمان موشکی را سندی متعلق به دوران جنگ سرد نامید و تاکید نمود: مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا به این نکته اشاره نموده که مسئولیت توقف این پیمان بر عهده روسیه است و مقامات مسکو این امکان را داشتند که روی این پیمان کار نموده و اجازه دهند تا بازرسان آمریکایی به تاسیسات موشکی آنها دسترسی داشته باشند، ولی چنین کاری را نکردند.

اما برغم ابراز امیدواری دونالد ترامپ، مقامات چین از قبل اعلام نموده اند که علاقه ای به انعقاد توافق نامه ای سه جانبه در زمینه کنترل تسلیحات ندارند.

آندری باکلیتسکی مشاور مرکز تحقیقات سیاسی روسیه در این رابطهگفت: اولاً تسلیحات نظامی چینی با امکانات موشکی آمریکا و روسیه کاملاً متفاوت است. دوماً، تعداد موشک های آمریکایی و روسی بسیار بیشتر است به همین دلیل واضح است که مقامات پکن تمایلی برای چنین توافقی ندارند.

این کارشناس یادآور شده که چین زمانی آماده آنالیز امکان توافقاتی درباره کنترل کنترل موشک های برد کوتاه و متوسط بود، ولی آنها می خواستند که نه تنها موشک های استقرار زمینی، بلکه موشک های استقرار هوایی و دریایی که پیمان نابودی موشک ها بین روسیه و آمریکا شامل آنها نمی گردد و آمریکایی ها تعداد زیادی از آنها را در اختیار دارند نیز در این توافقنامه گنجانده گردد. ولی چنین شرطی هرگز مورد رضایت مقامات واشنگتن قرار نمی گیرد.

آمریکا از تمامی توافقات بین المللی که به ضررش است خارج می گردد

کنستانتین کاساچوف رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه چنین ابراز عقیده نموده است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعلام اعمال بسته دوم تحریم ها علیه روسیه در رابطه با قضیه مسمومیت اسکریپال، در واقع می خواهد عدم اجرای تعهدات بین المللی واشنگتن از جمله در رابطه با پیمان نابودی موشک های برد کوتاه و متوسط و توافقنامه هسته ای با ایران را تحت شعاع قرار دهد.

این سناتور گفت: برای آمریکا بسیار مهم است که نشان دهد روسیه همه توافقات بین المللی و قوانین آمریکا در آن نقض را می نماید. به همین دلیل تحریم های جدید آمریکا بر اساس قانون مصوبه سال 1991 درباره کنترل سلاح های شیمیایی و میکروبی اعمال خواهد شد. این در حالی است که واشنگتن به سیاست تحمیل قوانین داخلی آمریکا بر کشورهای دیگر ادامه می دهد و کوشش می نماید از آن به عنوان حربهای برای عدم اجرای تعهدات بین المللی خود ایالات متحده استفاده کند.

ولادیمیر جباروف نائب رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در این زمینه یادآور شده که توقف اجرای پیمان موشکی از طرف روسیه در واقع پاسخ مسکو به اقدام آمریکا بوده است، در حالی که آمریکایی ها سعی می نمایند تا روسیه را مقصر در این مسئله جلوه دهند.

این سناتور بلندپایه یادآور شد، زمانی که پیمان موشکی بین مسکو و واشنگتن امضا می شد چین و هند چنین تسلیحاتی را در ارتش خود نداشتند، ولی اکنون آنها به این سلاح ها مجهز هستند و به همین دلیل هم آمریکایی ها می خواهند تا توافقنامه جدیدی با حضور این کشورها امضا نمایند.

ایگور مارازوف عضو شورای فدراسیون روسیه هم در تبادل نظر با این خبرگزاری چنین ابراز عقیده کرد که توقف رسمی اجرای پیمان موشکی، نظم دنیای کنونی را از بین میبرد. به گفته وی، این موضع گیری دونالد ترامپ و تندرویان پنتاگون است که جان بولتون بر آن اصرار دارد. وی پیش از این نیز اذعان کرد که این توافقنامه منافع آمریکا را شامل نمی گردد و به همین دلیل دولت ترامپ اقدامات پیگیرانه ای را برای از بین بردن آن در پیش گرفت که البته این مسئله منجر به تخریب نظم دنیای کنونی و کل سیستم امنیت بین المللی خواهد شد.

آلکسی چیپا نائب رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه نیز با این عقیده موافق بوده و گفته است که فروپاشی پیمان نابودی موشک های برد کوتاه و متوسط به ابتکارعمل آمریکا، باعث مسابقه تسلیحاتی و بی ثباتی، در وهله نخست در قاره اروپا خواهد شد.

وی گفت: مسلماً از بین رفتن پیمان موشکی که از دهه 70 قرن گذشته بر روی آن کار (کاری طولانی و پر دردسر) شده بود، ضربه سنگینی به کل سیستم امنیتی دنیا وارد می نماید. سرانجام این توافقنامه مهم راهبردی منجر به شروع دور جدید مسابقه تسلیحاتی و کوشش برای به دست آوردن انواع جدید سلاح خواهد شد، که در وهله نخست منجر به بی ثباتی امنیت در اروپا می گردد.

پیمان مربوط به نابودی موشک های دارای برد کوتاه و متوسط، در تاریخ 8 دسامبر سال 1987 ، توسط میخائیل گورباچف رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن به امضاء رسید که بر اساس آن، دو طرف موظف شدند موشک های دارای برد کوتاه از 500 تا هزار کیلومتر و موشک های دارای برد متوسط از هزار تا پنج هزار کیلومتر استقرار زمینی را منهدم نمایند. پس از امضای این پیمان، اتحاد جماهیر شوروی 1846 موشک و طرف آمریکایی 846 موشک خود را اکثر آنها در خاک اروپا مستقر شده بودند را از بین بردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اواخر سال گذشته توقف اجرای تعهدات این کشور در چارچوب این پیمان را اعلام و از شروع تشریفات شش ماهه برای خروج از آن اطلاع داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در اوایل ماه مارس در واکنش به این اقدام دولت آمریکا ، حکم توقف اجرای تعهدات این کشور در چارچوب این توافقنامه را دا د. پوتین همچنین دستور داد مسکو دیگر مبتکر انجام هیچ مذاکره ای در این رابطه نباشد. بعد از آن در ماه ژوئن هر دو مجلس سفلی و اعلای روسیه پیش نویس قانون ارائه شده از سوی ولادیمیر پوتین درباره توقف مشارکت روسیه در این پیمان را به تصویب رساندند. سپس رئیس جمهوری روسیه در تاریخ سوم ماه جولای (12 تیرماه) این سند را امضاء کرد و بدین ترتیب این قانون قابلیت اجرایی پیدا نموده است.

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 35393

به "گزارش، آمریکا عامل نابودی پیمانی کلیدی در عرصه کنترل تسلیحات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، آمریکا عامل نابودی پیمانی کلیدی در عرصه کنترل تسلیحات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید