کرونا، تقلب و آلارم هایی که در نظام آموزشی ایران به صدا درآمده است!

به گزارش وبلاگ شخصی امیر، خبرنگاران/مرکزی تاریخ امتحاناتش را به دیوار چسبانده بود ولی به قول خودش حس درس خواندن نداشت در واقع کوشش نکرده بود از کلاس های آنلاین بهره چندانی ببرد چراکه حس اینکار را نداشت و حالا نگران بود که چطور این ترم را پاس کند!

کرونا، تقلب و آلارم هایی که در نظام آموزشی ایران به صدا درآمده است!

با دوستانش صحبت کرد و آنها گفتند بازار تقلب کمی بهم ریخته فقط باید سعی کنی از روی کتاب سوالات را جواب بدهی. سوال جواب دادن از روی کتاب هم احتیاجمند پیش زمینه مطالعه است که او این پیش زمینه را هم نداشت.

مثل همیشه مشغول بالا پایین کردن گروه ها و کانال ها در تلگرام بود که خیلی شانسی در تلگرام جمله امتحان آنلاین را سرچ کرد و تعداد زیادی گروه و کانال با این اسم برایش نمایان شد.

یکی یکی کانال ها را جستجو کرد و چیزی دستگیرش نشد ولی بعضی آگهی های یک کانال توجهش را جلب کرد.

گویی در این کانال افراد درخواست کمک یار برای بعضی دروس داشتند. به ادمین کانال پیغام داد و تقریبا متوجه ماجرا شد. آگهی ها در این گروه با مضمون هایی از این دست است: انجام آزمون کلیه دروس عمومی و معارف، میانگین نمره بالا و تحویل در کمترین زمان یا هرکسی تو درس فیزیک مسلطه بیاد پی وی امتحان دارم!

اول برای درج آگهی باید 6 هزارتومان پرداخت می کرد، از طرفی به این کانال ها هم اعتمادی نداشت، ولی خوب 6 هزارتومان مبلغی نیست، یا شانس یا اقبال، هرچه شد باداباد!

آگهی اش در کانال درج شد. روز بعد یک نفر این پیغام را برایش فرستاد: سلام، من به جای شما امتحان می دهم، تضمینی نمره از 17 تا20. اگر سوالات تستی باشد به ازای هر سوال عمومی10 هزار تومان، به ازای هر سوال تخصصی 20 هزار تومان و اگر تشریحی باشد دروس عمومی 100 هزار تومان و تخصصی بسته به نوع سوال 150 تا 200 هزارتومان، در صورت تمایل هرچه زودتر هماهنگ کنید چون وقتم پر است!

بعد از کمی فکر و چت کردن در مورد نحوه انجام کار و پرداخت و... قبول کرد و گفت:

- فقط نگرانم که به امتحان نرسید، باید سر ساعت وارد امتحان بشی که سایت قفل نشه!

- شما به هیچ وجه نگرانی به دلت راه نده. معینات و نام کاربریت رو بده و به هیچی هم کارنداشته باش.

شاید اگر علی خودش کمی کوشش می کرد و این مدت را درس می خواند می توانست بدون پرداخت هزینه نمره خوبی را کسب کند اما خب دیگر وقتی نمانده و مجبور است برای پاس کردن درس ها این ریسک را انجام دهد.

البته در این بین افرادی نیز هستند که پس از دریافت وجه آی دی خود را از بین می برند و کمکی هم نمی نمایند و دانشجو می ماند و یک آی دی حذف شده و یک درس پاس نشده!

همیار تقلب!

به گزارش وبلاگ شخصی امیر، پیش از ورود آزمون ها به عرصه فضای مجازی، تقلب ها بیشتر سنتی بود و کسی نمی توانست فرد دیگری را مامور کند تا به جای او امتحان بدهد، محمل تقلب ها هم بیشترا کف دست، روی پول، روی پاک کن، لوله اتوماتیک، کفش و... بود، اما روی کار آمدن آموزش مجازی و عدم ضرورت حضور فیزیکی در جلسه امتحان، تقلب ها را به روش دیگری تغییر داد به گونه ای در این زمان شغل جدیدی به عنوان همیار تقلب پدیدار شد.

در همیار تقلب دانشجو با پرداخت هزینه، دانشجو یا شخص دیگری را به جای خود مامور می نماید تا در امتحان شرکت کند و در ازای این کار به او هزینه پرداخت می نماید.

از طرفی محدودیت های کرونایی و مجازی شدن آموزش ها، فرصت سوءاستفاده را برای سودجویان فراهم نموده تا از این راه نیز بتوانند کسب درآمد نمایند.

حالا حدود یکسال از ورود کرونا و رونق دریافت آموزش مجازی می گذرد، بعضی اساتید راه چارههایی را برای جلوگیری از تقلب و همینطور افزایش کیفیت آموزش بکار می گیرند، برای مثال یکی از اساتید، برگزاری امتحان را به نیمه های شب موکول نموده یا اینکه در قالب ارتباط تصویری از دانشجویان امتحان می گیرد تا درصد احتمال تقلب را کاهش دهد و به قول خودش وجدان کاری اش آسوده باشد. استاد دیگری به صورت کاملا نامحسوس در گروه تقلب دانشجویان ورود نموده و در انتها، برای همه دانشجویانی که در این گروه برای تقلب نقشه می کشیدند صفر رد نموده است. از این روش ها در بین اساتید زیاد است، اما، اینکارها نمی تواند از رونق بازار تقلب بکاهد.

البته پلیس فتا می گوید که در این خصوص اقدامات لازم را انجام داده و درصدد یافتن و مسدود کردن این قبیل کانال ها و گروه ها و صفحات مجازی است.

انگیزه دانشجو و استاد، موثر در کیفیت آموزش

عضو هیئت علمی دانشگاه پیغام نور اراک در این باره می گوید: به نظر می رسد پس از اتمام کرونا نیز، نباید آموزش مجازی را رها کرد و در کنار فضای فیزیکی باید از فرصت فضای مجازی هم استفاده کرد. در بعضی دانشگاه ها از جمله دانشگاه پیغام نور سالیان سال است که سیستم آموزش الکترونیکی و مجازی برقرار بوده، اما در کنار آن، دانشجویان می توانند از آموزش حضوری نیز استفاده نمایند.

مهدی ثامنی در مورد برگزاری آزمون و سنجش های علمی واقعی و به دور از تقلب در بین دانشجویان و دانش آموزان اعلام کرد: در قدم نخست در آموزش ها، انگیزه ارائه دروس از سوی استاد مطرح بوده و سپس انگیزه یادگیری از سوی دانشجو مطرح می گردد که متاسفانه همیشه یکی از این دو پارامتر ایراد دارد و البته همیشه نمی توان تمام تقصیر و کوتاهی را از سوی دانشجو دانست. باید استاد یا معلم نیز تمایل به آموزش داشته باشد و از تدریس در کلاس مجازی لذت ببرد و صرفا به منظور دریافت حقوق و مطالبه گری مالی تدریس را انجام ندهد. اگر در این پازل یکی از پارامترها ضعیف باشد تنظیم بودن پارامتر دیگر نتیجه چندان مناسبی نخواهد داشت.

وی اضافه نمود: در اصل، آموزش و رفتار بین دانشجو و استاد باید به گونه ای باشد که احتیاجی به استفاده از مراقب در جلسه امتحان نباشد، چراکه در واقع این روش، توهین به دانشجوست، البته دانشجوی واقعی!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشجو نیز باید ابتدا هدف خود را از ادامه تحصیل معین کند، اعلام نمود: در صورتی که دانشجو تنها با هدف دریافت مدرک یا اجبار خانواده به تحصیل بپردازد، قطعا از علاقه شخصی و ذاتی خود فاصله گرفته و برای رسیدن به یک هدف از هر روشی استفاده می نماید. در این شرایط نمی توان از او انتظار داشت که از تقلب استفاده نکند.

وی بر لزوم توجه جامعه و مسئولان به صندلی اساتید و حفظ شان آنان در ابعاد مادی و معنوی تاکید و اضافه نمود: نتیجه آرامش استاد و معلم، دانش آموز و دانشجوی کارآمدی است که قرار است آینده کشور را دست بگیرد.

ثامنی با ارائه یک راهکار اعلام کرد: اگر بخواهیم آموزش ها موثرتر باشند، احتیاج است از مهدکودک و ابتدایی تا مقطع ششم و هفتم، آموزش به صورت پانسیونی مد نظر قرار گیرد به این شکل که معلم با دانش آموز زندگی کند و اموری همچون سفر، کشاورزی و تجربه آزمایشگاهی علوم را در کنار یکدیگر تجربه نمایند، در عوض در این مدت استفاده از فرمول و کتاب نیز حذف گردد. با کمی تامل درمی یابیم که در این روش جایی برای تقلب از سوی دانش آموز و بی انگیزگی در آموزش از سوی معلم باقی نخواهد ماند.

وی اضافه نمود: پس از گذشت 5 سال از این مدل آموزشی، دانش آموزان رصد می شوند و معین می گردد دانش آموز به کدام گرایش علاقه بیشتری نشان می دهد و همان گرایش به عنوان تخصص از سوی دانش آموز دنبال می گردد، در این شرایط دانشجو با رسیدن به سن 20 سالگی معادل یک مدرک تحصیلی لیسانس تخصص علمی دارد و در این صورت دیگر کسی نمی تواند از عملکرد جهان سومی ها ایراد بگیرد.

ثامنی با بیان اینکه اجرای این راه چاره به هیچ زیرساختی هم احتیاج ندارد، اضافه نمود: در حال حاضر بعضی دانشجویان از سن 25 سالگی به بعد تازه به فکر کسب مهارت و تخصص هستند که در نهایت بدنبال گرفتار شدن با درگیری های زندگی از این موضوع هم عقب می مانند.

همسایه ها کمک کنید... !

به گزارش وبلاگ شخصی امیر، متاسفانه به اذعان بسکمک از مسئولان و دست اندرکاران، دانشجویان بسکمک در نظام آموزش عالی کشور ما به امید کسب مدرک در حال هدر دادن اوقات ارزشمند عمر خود هستند، دانشجویانی که به هیچوجه تمایلی به درس ندارند و حالا آموزش مجازی این فرصت را برایشان فراهم نموده که در قالب کار گروهی به کمک دوستان و آشنایان نمره انتها ترم را به هر قیمتی که شده کسب نمایند!

بعضی از آنها که باید آرزو کرد تعدادشان خیلی زیاد نباشد، حتی تعداد واحدهای پاس شده و دروس ترم جاری را هم نمی دانند، جالب تر از همه اینها این است که حتی کتاب و جزوه هم ندارند.

محمد، یک دانشجوی رشته تربیت بدنی است و می گوید: من اصلا علاقه ای به درس خواندن ندارم حس می کنم برای درس خواندن آفریده نشده ام. دوست دارم کار کنم و حرفه ای را یاد بگیرم، اما به اصرار مادرم مجبور شدم یک مدرک لیسانس بگیرم. خداراشکر که آموزش ها مجازی شد، دیگر نه احتیاج هست به کلاس بروم، نه اینکه درس بخوانم. مادرم که می خواهد من لیسانس بگیرم، خودش همه این کارها را انجام دهد.

محمد به عنوان یک دانشجو اصلا نمی داند در این دو ترم چه دروسی را پاس نموده و با چه اساتیدی کلاس داشته! در تمام این دو ترم مادر و خواهرش در کلاس ها آنلاین شده و به جای او حاضری زده اند، جزوه تمام درس ها هم بوسیله مادرش مکتوب شده و تمامی تحقیقات و طرح درس های میان ترم را هم خواهرش آماده نموده است و حالا که فصل امتحانات فرا رسیده، اجماعی فامیلی برای پاس شدن او در امتحاناتش ایجاد شده، گویی همه نگران درس هایش هستند، جز خودش!

- الو خواهرجان، محمد امروز امتحان داره، یک گروه تو واتساپ ساختم همه رو عضو می کنم، جزوه امتحان رو بخونید به محض اینکه سوال ها اومد ارسال می کنم هرکدوم چندتا سوال رو جواب بدید!

-بیاید خونه ما، دخترها هم هستن همه با هم می شینیم امتحان می دیم یه ناهار هم با هم می خوریم. هرکس ناهار نیومد تو گروه جواب سوالارو بفرسته!

- باشه پس برای این امتحان ناهار میایم خونه شما، امتحان بعدی بیاید خونه ما ...

محمد 10 امتحان دارد و در 10 روز مختلف تمامی امتحانات بدون حضور خودش به همین ترتیب برگزار می گردد، البته بی انصافی است اگر نگویم که گهگاه خودش نظارتی بر نحوه برگزاری امتحانات می نماید و یک خداقوت حواله مادر و باقی دست اندرکاران نموده است.

شاید آنچه توصیف شد اغراق آمیز به نظر برسد ولی اینگونه نیست، این اتفاقات واقعا اتفاق افتاده است.

به گزارش وبلاگ شخصی امیر، پیش از شیوع کرونا و در روزهای آموزش حضوری، برای یک تقلب باید هزار جور استرس را تحمل می کردی تا بتوانی یک کلمه را از روی برگه بغل دستی ببینی، اما امروز بعضی دانش آموزان و دانشجویان که تعدادشان هم کم نیست، به برکت تقلب نه تنها درس ها را یکی پس از دیگری پاس می نمایند که با بهبود معدل هم روبرو شده اند.

از سر گذراندن امتحانات و ورود به ترم های بالاتر تحصیلی به مدد تقلب های گسترده در حالی رقم می خورد که در حوزه نظام آموزشی ایران همیشه موضوع کیفیت نه چندان بالای مهارت های عملی و نظری دانشجویان مطرح بوده است و تعدد دانشگاه ها و فارغ التحصیلان فاقد مهارت همیشه یک دغدغه و سوال بوده که اتفاقا درمانی هم برای آن در نظر گرفته نشده و امروز آنچه به تقلب گسترده در عرصه امتحانات دانشگاهی و مدارس توسط دانش آموزان و دانشجویان و البته با همکاری عجیب خانواده ها اتفاق می افتد اوضاع را ترسناک تر هم می نماید.

گروه های تقلب و اساتید باهوش/20 سوال و 30 پاسخ!

مجتبی خانسوز از اساتید دانشگاه پیغام نور است. او به صورت نامحسوس در یکی از گروه های تقلبی دانشجویان حضور پیدا نموده بود و دانشجویان، تازه پس از انتها امتحان متوجه حضور وی در گروه شده بودند و تاوان اینکار را هم پرداختند.

وی در مورد مشکل تقلب گفت: در این راستا تابع تصمیمات دانشگاه هستیم تا برخورد لازم با دانشجو انجام گردد. البته بنده تمامی تقلب ها را متوجه نمی شوم، اما مسلم است که در امتحانات آنلاین بیشتریت دانشجویان یا در کنار یکدیگر هستند یا اینکه به وسیله گروه جواب سوالات را رد و بدل می نمایند، حتی بعضی دانشجویان اصلا از تعداد سوالات هم بی خبرند به طور مثال برای امتحانی با20 سوال، پاسخنامه ای با 30 جواب ارسال شده بود.

وی اضافه نمود: با این روش ها نمی توان یک سنجش واقعی از دانشجویان داشت چراکه راه چارههای زیادی برای تقلب بین دانشجویان وجود دارد.

سنجش آنلاین معتبر نیست

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سختگیری ها به جهت افزایش کیفیت آموزش و به نفع دانشجوست، اضافه نمود: به هیچ وجه نمی دانیم پاسخنامه توسط چه کسی نوشته می گردد و ممکن است گاها یک نفر برای چندین نفر پاسخنامه را پر کند و قطعا نمی توانیم به طور 100 درصد مانع از این کار شویم. از طرفی با توجه به زیرساخت های موجود، سنجش آنلاین سنجش معتبری نیست.

خانسوز ادامه داد: امتحان به صورت صوتی و تصویری و روش هایی از این قبیل می تواند به کیفیت آموزش کمک کند. میانگین نمرات دانشجویان در ترم جاری با ترم گذشته فاصله زیادتری داشت، در واقع با استفاده از اینگونه روش ها نمره دانشجویان نیز تغییر کرد و تقریبا معین شد که چه تعدادی از آنها درس را مطالعه نموده اند.

دانشجوسالاری معضل امروز

وی با اشاره به موضوع دانشجوسالاری اضافه نمود: در سنوات گذشته دانشجوسالاری معنایی نداشت، اما در حال حاضر دانشگاه ها به سمت دانشجوسالاری حرکت نموده اند و به نوعی زور دانشجو بر استاد غلبه می نماید.

خانسوز اضافه نمود: قطعا با تداوم این روش در آینده آسیب های زیادی پیش روی ما قرار خواهد داشت، اما در نهایت باید گفت اگر دانشجو انگیزه درس خواندن داشته باشد قطعا در هر شرایطی درس می خواند و دانشجویی که تمایلی به کسب علم نداشته باشد در روش آنلاین و حضوری هم رویه خود را پیش می گیرد.

به گزارش وبلاگ شخصی امیر، اما دانشجویان هم نظراتی دارند که شنیدنی است.

خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است

علی دانشجوی رشته شیمی یکی از دانشگاه های اراک در مقطع کارشناسی است. او نظرات جالبی در این خصوص دارد و در عین حال که وجود انواع مختلف تقلب را در آزمون های مجازی تایید می نماید، معتقد است که تقلب در آزمون های مجازی آنگونه هم که در موردش صحبت می گردد، باعث کاهش کیفیت یادگیری نمی گردد!

وی در اینباره اظهار کرد: در باب آموزش مجازی دانشجویان و مسائل پیرامون آن، در حال حاضر کلیشه های ذهنی و موضع گیری های از پیش معین شده ای در جامعه ایران وجود دارد و تصور بر این است که دانشجویان همیشه در حال تقلب هستند و هیچکس چیزی یاد نمی گیرد.

وی با بیان اینکه یک فیزیکدان قرن 17 گفته است هیچ چیز صحیح نیست، مگر در جزیی از خود و هیچ چیز اشتباه نیست مگر در آن بخشی از خود که درست و نادرست مخلوط گردد، گفت: اینجا نیز چنین مسئله ای مطرح است، چیزهایی که می شنویم فقط بخشی از ماجراست و تماما صحیح نیست.

علی با طرح این سوال که آیا واقعا تقلب باعث کاهش کیفیت آموزش می گردد، اضافه نمود: مردم به طور پیش فرض فکر می نمایند تقلب ویژه افرادی است که درس را یاد نگرفته اند، اما نمی توان بدون استدلال منطقی درباره این موضوع نظر داد. بعضی دانشجویان به طور کل از مرحله امتحان خارج شده اند و شخص دیگری را مامور این کار می نمایند که مسلما این نوع تقلب باعث کاهش یادگیری می گردد و در بین دانشجویان دانشگاه های آزاد و پیغام نور مرسوم است.

وی ادامه داد: تقلب در بین دانشجویان دانشگاه های سراسری، بیشتر در قالب تقلب از روی کتاب یا تشکیل گروه و نشر پاسخ ها بین یکدیگر انجام می گردد، برای این نوع تقلب دانشجو باید پیش از امتحان نگاهی به سرفصل ها انداخته باشد تا متوجه نوع سوال گردد، پس به نوعی مطالعه ای بر درس داشته و نمی توان پذیرفت تقلب از روی کتاب باعث کاهش یادگیری گردد.

علی اعلام کرد: در مورد گروه های تلگرامی و فضای مجازی نیز پاسخ ها به صورت کتبی ارسال می گردد و دانشجویان این پاسخ ها را مطالعه نموده و به حافظه می سپارند، پس قطعا برای مشابه نبودن پاسخ ها باز هم یک پیش زمینه ضروری است. اصولا نسل های گذشته یک نگاه تحقیرآمیز به نسل جوان تر دارند و معتقدند که این نسل درس خوان نیستند و توجهی به مباحث علمی ندارند که این طرز فکر اشتباه است، چراکه فعالیت ذهنی این نسل به مراتب بیشتر از نسل قدیمی است. نسل امروز جرئت تغییر راستا پیدا نموده و می تواند راستا خود را بشکافد.

وی با بیان اینکه خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است اضافه نمود: این ضرب المثل حکایت حال نظام آموزشی ایران است که مسئولان از صدر تا ذیل، بر اشتباه بودن این نظام اعتقاد دارند. در واقع پیش از شیوع کرونا، آن دسته از دانشجویان که بواقع به دنبال کسب علم بودند تا به بشریت خدمت نمایند، خودشان به دنبال علم می رفتند و دانشگاه سهم چندانی در ترغیب آنها به این عرصه بازی نمی کرد و امروز هم اوضاع همین است، این دسته همچنان به دنبال تحصیل علمند و افرادی که به هر دلیلی بدون هدف وارد دانشگاه شده اند، همچنان در راستا فرار از علم و یادگیری!

علی اضافه نمود: سال هاست واحد آموزش مجازی در دانشگاه ها راه اندازی شده، ولی استفاده ای از آن نمی گردد و علیرغم دریافت بودجه هیچ محتوای الکترونیکی در این واحدها فراوری نشده است که در چنین روزهایی بتوان از آن استفاده کرد و در این خصوص حتی جا دارد بعضی مسئولان از جمله دادستان به مسئله ورود نمایند.

بر اساس این گزارش، نظرات یکی از اساتید دانشگاه فرهنگیان اراک نیز دراین باره شنیدنی است.

نظام آموزشی باید از روزمرگی خلاص گردد

الحسینی در گفت و گو با وبلاگ شخصی امیر با بیان اینکه در حال حاضر کرونا فقط سبب پدیدارشدن دم خروس شده است، شرح داد: نظام آموزشی ما یک نظام از بالا به پایین است به این معنی که رویکرد معلم بر این مبناست که افراد آموخته ها و تجربه های زیسته خود را به کناری گذاشته و تنها آنچه او می گوید را بپذیرند، یعنی ذهن افراد حاضر در کلاس را بدون اختیار به یک نقطه معطوف می نماید و این روالی است که در کلاس های آموزشی مدارس و دانشگاه ها رواج دارد و مخالف فطرت و ذات هستی شناسانه انسان است. در منابع مذهبی و فرهنگی اعتقاد و تاکید داریم که انسان جانشین خدا در زمین و یک موجود خلاق، کنشکر، آفریننده، فکور و صاحب فهم است ولی در سیستم آموزشی ما این ویژگی کنار گذاشته شده و از دانش آموز یا دانشجو می خواهیم که درک و فهم خود را کنار گذاشته و صرفا بر اساس تجربه و دید استاد به مسائل نگاه کند و قطعا این آموزش منجر به خلق یک معنای جدید نخواهد شد.

الحسینی اعلام کرد: در چنین شرایطی آدم ها چون بر اساس فطرت شان آموزش ندیده اند، احساس می نمایند که این آموزش چیزی را در زندگی آنها تغییر نمی دهد. در حالی که در واقع قرار است؛ انسان جانشین خدا بر زمین باشد و به نوعی خالق باشد، پس وقتی چیزی خلق نکند احساس احتیاج هم به آن نخواهد کرد، در نتیجه به دنبال راه هایی می رود که بسیار سریع تر از شر چیزی مثل آموزش درس های مدرسه و دانشگاه که در آن موجود خالقی نبوده و احساس احتیاجی هم به آن پیدا نمی نماید، خلاص گردد.

تقلب آئینه ایرادات نظام آموزشی ماست

وی تصرح کرد: در فضای مجازی حقیقت آدم ها مخفی است و در عین حال این فضا ابزاری را برای ارتباط ایجاد نموده است و وقتی مسائلی همچون تقلب به اشکال گوناگون و گسترده با استفاده از این ابزار در رویدادهایی همچون امتحانات تحصیلی خود را نشان می دهد، در نهایت بدین معناست که ایرادات موجود در نظام آموزشی در حال خودنمایی است و درگیری های ذهنی در این خصوص بیشتر شده است.

وی اضافه نمود: متاسفانه نظام آموزشی ما بر اساس روینمودهای تحصیلی، هم کنشی و هم فهمی ایجاد نشده، بنابراین همیشه دل نگران تقلب از سوی دانشجویان و دانش آموزان هستیم، حال این سوال مطرح می گردد که با انجام تقلب خصوصا در علوم انسانی چه اتفاقی می افتد، جز اینکه معمولا ساختار، حق را به حق دار نمی رساند و اگر هم برساند در پست های مدیریتی بر اساس سلیقه شخصی تصمیم گیری می گردد و تصمیم گیری ها بر مبنای هم فهمی و پژوهش نیست.

اشکال جای دیگری است

الحسینی گفت: در نظام آموزشی ما چنین ایراداتی وجود دارد و از گفت وگو و تسهیلگری در این نظام خبری نیست. کشف کردن و خلق کردن در آن وجود ندارد و در این شرایط ما توجه خود را به این مسئله معطوف نموده ایم که دانش آموزان یا دانشجویان تقلب و تخلف می نمایند یا خیر، در حالی که اصل مشکل جای دیگری است که اگر حل گردد، تخلف این چنینی دیگر موضوعیتی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر از تقلب، باید نگران نظام آموزشی مان باشیم، نظام آموزشی که در عرض چند ماه، مخالفت و مقاومت شدید چندین ساله خود با فضای مجازی را به موافقت شیفت داد. در واقع، مسئله فضای مجازی نیست، در نظام آموزشی ما نرم افزار شاد ایجاد شده و ما نیز به آن می بالیم، اما بیشتر آموزش ها در بستر سایر پیغام رسان ها ارائه می شوند و این تعارض است. در نظام فرهنگی نیز به فرهنگ ایرانی اسلامی می بالیم، اما در عمل، قابلیت فرهنگ های دیگر را به نمایش می گذاریم، این تعارض و دوگانگی در فضای آموزشی باید برطرف گردد چراکه اگر برطرف گردد بسکمک از مسائل نیز برطرف خواهد شد، تنها زدن برچسب تقلب و تخلف و تمرکز کردن بر این موضوع که تخلف می تواند به نظام آموزشی ضربه وارد کند، اشتباه است.

این استاد دانشگاه اعلام نمود: گاها تقلب و تخلف می تواند زمینه ای برای آموزش باشد چراکه بر مبنای این احتیاج، کنشگری و خلاقیت در دانشجو و دانش آموز بکار گرفته می گردد و او سعی می نماید احتیاج خود را از راه های مختلف تامین کند.

الحسینی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی نگرانی درباره امتحانات مجازی اساسا محلی از اعراب دارد، گفت: جای نگرانی در این زمینه هست، اما این نگرانی مربوط به مراحل آخر است و باید هرچه سریعتر از همین جایی که هستیم کنترل کار را به دست بگیریم تا نتیجه بهتری داشته باشد. بسکمک از موارد در سیستم آموزشی ما باید بازنگری شوند نظام آموزشی باید از روزمرگی خلاص گردد.

وی اظهار کرد: هر فناوری که در جهان می بینیم از وسایل حمل و نقل عمومی تا رسانه ای و روابط سازمانی تا شبکه های اجتماعی و نظام سیاسی و مالی، همه در حال متحول شدن هستند ولی نظام آموزشی ما چند سال است که هیچ تحولی نداشته یا اگر تحولی در این نظام اتفاق افتاده در برابر سرعت تحولاتی که در اطراف ما رخ می دهد، بسیار کند است و بر این اساس، این نظام هرگز نمی تواند این ادعا را داشته باشد که فرزندان ما را برای زندگی اجتماعی امروز آماده می نماید.

آژیر هایی که تقلب در نظام آموزشی ایران به صدا درآورده است!

وی با اشاره به فرمایش امام علی(ع) مبنی بر اینکه فرزندانتان را برای زمانی غیر از زمان خودتان آماده کنید ادامه داد: بر خلاف این توصیه در حال حاضر ما فرزندانمان را برای زمان خودمان و مشابه خودمان پرورش می دهیم در حالی که در شرایط موجود که مسائل این نظام آموزشی در حال نمایان شدن هستند، باید به جای نگرانی صرف درخصوص تقلب از سوی دانشجو و دانش آموز و راه چاره پیدا کردن برای کاهش تقلب به این فکر کنیم که چه بلایی بر سر ویترین نظام آموزشی مان آمده که دائما باید به دنبال برطرف آسیب هایی همچون تقلب باشیم.

این تلویزیون، سونی نمی گردد

الحسینی در مورد سند تحول بنیادین نیز اضافه نمود: حدود یک دهه از عمر این سند می گذرد اما جز اینکه نظام 4-3-5 به 3-3-6 تبدیل شد و یکسری کتاب ها تغییرات جزئی داشتند هیچ اتفاق دیگری در قالب اجرای این سند رخ نداده و الان نیز که با یک چالش جدی روبرو شده ایم دوباره به دنبال این هستیم که ظاهر ماجرا را تغییر دهیم گویی کوشش می کنیم تلویزیونی که مارک پیش پاافتاده ای دارد را بکنیم و مارک سونی به آن بزنیم، در حالی که با اینکار این تلویزیون سونی نمی گردد. در مجموع این اقدامات درست نیست و برطرف مسائل ساختار آموزشی کشور ما احتیاجمند یک تفکر جدی و سیاستگذاری عمیق است، چراکه در واقع مشکل خیلی بزرگتر از تقلب و این حرف هاست.

وی معتقد است که اتفاقا در شرایط موجود و بر اساس آنچه تشریح شد، شاید تقلب نه تنها آسیب ایجاد نکند، بلکه با توجه به اینکه دانش آموز یا دانشجو را به کنکاش وادار می نماید، ناکارآمدی آموزشی که بر اساس آن بچه ها میل به آموختن نداشتند اینجا جبران گردد و زمینه کاوش و جستجو ایجاد گردد.

الحسینی تاکید نمود: من با تقلب موافق نیستم، ولی از این مورد استفاده می کنم که بگویم آسیب هایی همچون تخلف یا تقلب معلول اشکال در ساختار آموزشی است که فاقد راهبرد و راه چاره است.

سیاست زدگی در وزارت آموزش و پرورش موج می زند

وی با اشاره به اینکه سیاست زدگی در وزارت آموزش و پرورش موج می زند، اعلام کرد: با تغییر دولت ها، تمام مسئولین از بالا به پایین بدون در نظر دریافت کارایی و تفکر تغییر می نمایند که این شرایط، سیاست زدگی را به وضوح نشان می دهد.

الحسینی درخصوص راه چاره برطرف مسئله ای همچون تقلب گفت: در این شرایط احتیاج است آزمون ها از حالت معمول موجود خارج شده و بیشتر به فعالیت های عملی نوشتاری تحت نظر استاد یا معلم تبدیل شوند تا در نهایت دانشجو یا دانش آموز در این فرایند زمانبر فراوری محتوا داشته باشند و در قالب یک فرایند زمانبر، زمینه مشارکت بین دانشجو و استاد ایجاد و یک پروژه تعریف و فراوری گردد. همچنین می طلبد که از فضای پیغام رسان ها برای ایجاد گفتمان ها به صورت هدفمند استفاده کرد، ترویج این گفتمان ها می تواند تاثیر بالایی در بعضی آزمون ها بویژه آزمون های شفاهی داشته باشد.

در حالی که به نکاتی که الحسینی می گوید فکر می کردم و خاطراتم را از نظامی که در آن تحصیل نموده ام مرور می کردم، یاد یکی از همکارانم افتادم که حدود یکماه پیش گوشی موبایل به دست، سراسیمه وارد اتاق شد و از من و همکارم پرسید فلان جمله چند فعل دارد و وقتی با بهت و حیرت ما روبرو شد گفت: پسرم امتحان فارسی داره و اینگونه بود که پای امتحان فارسی پسر آقای ... به محل کار پدرش باز شد، هرچند سروصدایی که روز قبل از راهروی اداره به گوش می رسید نشان داه بود که او روز قبل هم امتحان اجتماعی داشته است، در واقع شما هم اگر کمی دقت نموده بودید می توانستید در فصل امتحانات برنامه امتحانی فرزندان همکارانتان را از سرو صدایی که در راهروی اداره به گوش می رسید؛ متوجه شوید و بعید نیست که شما هم مجبور شده باشید در فصل امتحانات چند نمره ای برای فرزند همکارتان دشت کنید .

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کرونا، تقلب و آلارم هایی که در نظام آموزشی ایران به صدا درآمده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، تقلب و آلارم هایی که در نظام آموزشی ایران به صدا درآمده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید