ژاپن، کوشش برای خارج کردن سوخت نیروگاه فوکوشیما

به گزارش مجله سرگرمی، پکن- خبرنگاران- ژاپن به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در صنعت انرژی اتمی، عملیات خارج کردن سوخت هسته ای از داخل ساختمان یکی از راکتورهای نیروگاه فوکوشیما را که 9 سال پیش دچار آسیب شد، شروع نموده است عملیاتی که از آن به عنوان آزمونی برای ارزیابی دانش متخصصان این حوزه یاد می گردد.

ژاپن، کوشش برای خارج کردن سوخت نیروگاه فوکوشیما

به گزارش این نخستین باری است که شرکت برق توکیو (تپکو) به عنوان اداره نماینده نیروگاه فوکوشیما دای ایچی سوخت هسته ای را از یکی از سه ساختمانی که راکتورها را در خود جا داده اند خارج می نماید این واحد های سوخت پس از زمین لرزه و سونامی سال 2011 در شمال شرقی ژاپن ذوب شدند.

در روز گذشته (دوشنبه) متخصصان ژاپنی شروع به خارج کردن اولین واحد سوخت هسته ای مصرف نشده از حوضچه ساختمان راکتور شماره 3 کردند تا اواخر وقت همان روز کارکنان انتقال چهار واحد از این حوضچه به مخزن یاد شده را خاتمه دادند.

تپکو میخواهد 52 واحد سوخت هسته ای مصرف نشده موجود در حوضچه نگهداری سوخت را به یک مخزن حمل انتقال دهد این حوضچه حاوی 514 واحد سوخت مصرف شده نیز هست.

** بکارگیری ماشین آلات کنترل از راه دور

ژاپن که یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه تکنولوژی های نوین است با توجه به اهمیت این کار میخواهد از ربات و ماشین آلات کنترل از راه دور برای این کار حساس استفاده کند، گرداننده نیروگاه هسته ای فوکوشیما دای ایچی می گوید ماشین آلات مورد استفاده برای خارج کردن سوخت هسته ای از حوضچه ذخیره ساختمان راکتور شماره 3، از راه دور بکار انداخته می شوند.

تپکو شرکت برق توکیو هم می گوید از تجهیزاتی که تازه توسعه یافته برای خارج کردن ذرات ریز آوار، خارج کردن سوخت و انتقال آن به یک مخزن حمل، استفاده خواهد شد این مرحله اکنون در حال اجرا است.

در مرحله بعدی، متخصصان با استفاده از یک جرثقیل بزرگ، درپوشی را بر روی این مخزن حمل قرار خواهند داد و بعد آن را آلودگی زدایی نموده و به سطح زمین پایین می آورند.

پس از این مرحله، این مخزن حمل را بارِ یک کامیون نموده و به حوضچه ذخیره دیگری که در فاصله حدود 100 متری قرار گرفته است منتقل می نمایند.

مقامات ژاپن می گویند به دلیل اینکه متخصصان این ماشین آلات را از راه دور به کار می اندازند، با استفاده از دوربین بر هر مرحله این روند نظارت خواهند کرد.

** تاخیر در کار

اما علیرغم بکارگیری تمامی تکنولوژی های مورد احتیاج باز هم کار آنچنان که متخصصان پیش بینی نموده بودند پیش نرفت، تپکو اواخر روز گذشته خاطرنشان کرد کار خارج کردن سوخت هسته ای از حوضچه نگهداری راکتور شماره 3 نیروگاه هسته ای فوکوشیما دای ایچی را به خاطر مشکل های فنی با تاخیر به پیش می برد.

جهت آماده شدن برای برداشتن سوخت گداخته شده از حوضچه نگهداری، این شرکت طبقه نخست ساختمان رآکتور را از آلودگی هسته ای پاکسازی کرد اما سطح پرتوزایی به میزان چشمگیری کاهش نیافت و اقدام های پیشگیرانه بیشتری باید به کار گرفته می شد.

متخصصان این شرکت هنگامی که مشغول برداشتن دستگاهی با یک جرثقیل بودند آن را به اشتباه داخل این حوضچه انداختند.

دست اندرکاران دریافتند که سیم کشی میان دستگاه های کنترل از راه دور و صفحه کنترل آنها به صورت جزیی قطع شده است تپکو می گوید که مسئله ای در زمینه کنترل کیفیت این دستگاه ها وجود داشته است.

** ایمنی در راس کارها

مدیر نیروگاه فوکوشیما دای ایچی قول داده است که هنگام از رده خارج کردن این نیروگاه، ایمنی را در درجه اول قرار دهد.

توموهیکو ایسوگائی به خبرنگاران گفت: متخصصانش کار خود را خیلی خوب انجام می دهند و برای اطمینان از اینکه فرآیند از رده خارج کردن این نیروگاه با ایمنی انجام بگیرد و اینکه اطلاعات کافی به عموم مردم برسد، اقدام هایی اتخاذ خواهد نمود.

ایسوگائی که قرار بود شرکتش این کار را سال 2014 شروع کند بابت چهار سال و چهار ماه تاخیر برای شروع خارج کردن سوخت هسته ای عذرخواهی کرد.

او گفت پیش از این سامانه کنترل از راه دور مورد استفاده قرار نگرفته بود و نیز با کابل ها مشکلاتی داشتند.

او اضافه نمود که کارکنان هنگام از رده خارج کردن این نیروگاه از این تجربه ها استفاده خواهند کرد.

به دنبال وقوع زمین لرزه و سونامی ویرانگر سال 2011 میلادی در ژاپن، یک فاجعه هسته ای که دانشمندان از آن به عنوان بدترین رویداد هسته ای از زمان چرنوبیل در سال 1986 میلادی یاد می نمایند روی داد در این فاجعه راکتور های شماره یک، دو و سه نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایجی ذوب شدند.

در این سونامی که حدود 18 هزار قربانی گرفت خسارات زیادی به ژاپن وارد شد که یکی از آنها تخلیه اجباری ساکنان مناطق مجاور این نیروگاه بود.

حال باید دید دانشمندان و متخصصان ژاپنی چگونه این اقدام مهم را انجام خواهند داد اقدامی که دانشمندان دنیا نظاره گر آن هستند.

**آساق**1904**

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: ایرنا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 19716

به "ژاپن، کوشش برای خارج کردن سوخت نیروگاه فوکوشیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژاپن، کوشش برای خارج کردن سوخت نیروگاه فوکوشیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید