وعده های اینترنتی وزارت ارتباطات برای نوروز پاسخ به ابهامات

به گزارش مجله سرگرمی، معاون وزیر ارتباطات در باره اینترنت روزهای کرونایی، شایعات پیرامون آن و کیفیت کنونی اینترنت توضیحاتی ارائه کرد.

وعده های اینترنتی وزارت ارتباطات برای نوروز پاسخ به ابهامات

به گزارش خبرنگاران، معاون وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش 100 درصدی مصرف اینترنت از سوی کاربران گفت: تمامی کوششمان این است که کیفیت اینترنت و ارتباطات را برای ایام عید نوروز بهبود دهیم.

حسین فلاح جوشقانی در مصاحبه با خبرنگار مهر، در خصوص تمهیدات وزارت ارتباطات را برای برقراری ارتباطات با کیفیت در ایام نوروز 99 گفت: تمامی کوششمان این است که در ایام تعطیلات نوروز از شبکه ارتباطی کشور مراقبت نموده و هر منطقه ای که با مشکل و تراکم شبکه روبرو شد را به سرعت رفع کنیم.

افت کیفیت اینترنت عمدی نیست

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موضوع افت عمدی کیفی اینترنت توسط اپراتورها به دلیل فعالسازی بسته های رایگان برای کاربران را رد کرد و گفت: این موضوع که این روزها در خصوص افت عمدی کیفیت اینترنت مطرح می گردد کاملا غیرمنطقی و غیرکارشناسی است و هیچ اپراتوری کیفیت سرویس خود را کاهش نداده است.

وی با اشاره به اینکه خود اپراتورها داوطلب به ارائه بسته اینترنت هدیه به کاربرانشان بودند، اضافه نمود: تمامی اپراتورها کوشششان این است که بهترین کیفیت را در اختیار کاربرانشان قرار دهند و در حال مدیریت شرایط هستند.

  • کیفیت اینترنت به روزهای قبل از کرونا نرسیده است

فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه رگولاتوری به صورت مرتب در حال آنالیز کیفیت ارائه خدمات است، اضافه نمود: کیفیت اینترنت در شرایط فعلی به دلیل مصرف بیش از حد کاربران تغییر نموده است و به رغم همه کوشش ها و افزایش ظرفیت اجرا شده، اما همچنان کیفیت اینترنت به قبل از شرایط کرونایی نرسیده است.

وی گفت: این به این معنا نیست که اپراتورها کیفیت را کاهش داده اند و هیچ اپراتوری قصد آن را ندارد که یک تجربه بد در ذهن مشترک خود بگذارد. بلکه تمامی کوشش این است که شرایط مدیریت گردد و به تمامی کاربران، خدماتی با کیفیت مناسب ارائه گردد. اما به دلیل افزایش غیرقابل پیش بینی مصرف، شاهد بروز اختلال در بعضی مواقع هستیم.

  • مصرف اینترنت دو برابر شد

معاون وزیر ارتباطات گفت: شاهد افزایش دو برابری مصرف حجم اینترنت کاربران شبکه ثابت خانگی هستیم و مصرف اینترنت در شبکه موبایل نیز 40 درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش مصرف روی کیفیت سرویس اینترنت تاثیر می گذارد.

وی گفت: بخشی از اینترنت به وسیله شرکت ارتباطات زیرساخت تامین شد؛ بخشی دیگر که مربوط به شبکه انتقال بود توسط ظرفیت های شرکت مخابرات ایران فراهم شد و اپراتورهای اینترنت و موبایل نیز تمامی ظرفیت های شبکه خود را به کار گرفته اند تا مسئله ای از بابت کیفیت ایجاد نگردد. هم اکنون توسعه و افزایش ظرفیت شبکه شامل رشد 20 درصدی پهنای باند اینترنت بین الملل، رشد 60 درصدی پهنای باند ارتباطات داخلی و نیز افزایش 1400 گیگابیت به ظرفیت هسته شبکه IP می گردد.

فلاح جوشقانی گفت: ما در سامانه نت سنج پلاس، در حال رصد لحظه به لحظه کیفیت شبکه هستیم و قبول داریم که کیفیت اینترنت پایین آمده است. اما باید شرایط فعلی را با حدود 10 روز پیش مقایسه کنید. آن موقع متوجه می شوید که شرایط به دلیل ارتقای ظرفیت ها به شدت بهتر شده است.

  • شبکه به صورت شبانه روزی مدیریت می گردد

رئیس رگولاتوری افزود: ما شبکه را رها نکردیم. شرایط به گونه ای نیست که مردم نتوانند سرویس دریافت نمایند. باید توجه داشته باشیم که در این شرایط سخت که توصیه می گردد همه در خانه بمانند همکاران ما در اپراتورها، مخابرات، شرکت زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت شبانه روزی در حال مدیریت شبکه هستند و هرچه توان داریم به کار بسته ایم تا شرایط را بهبود دهیم که مردم بتوانند در روزهای عید، سرویس بهتری دریافت نمایند.

وی در خصوص عدم آمادگی اپراتورها در ارتقای شبکه برای ارائه بسته هدیه اینترنت، گفت: ما قبول داریم که فعالسازی بسته رایگان اینترنت 100 گیگابایتی روی مصرف کاربران تاثیر گذاشته است. اما این کل ماجرا نیست و از زمان آغاز دورکاری ها و در خانه ماندن دانشجویان و دانش آموزان، ترافیک اینترنت برای کار، آموزش و سرگرمی بالا رفت.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش چندبرابر ترافیک مصرفی شبکه های پخش فیلم (VOD ها) گفت: پیش بینی ما این است که مصرف اینترنت در ایام عید نوروز نیز بیشتر خواهد شد؛ بنابراین برنامه ما مراقبت از شبکه است تا بتوانیم هرجا مشکل و شلوغی در شبکه بود را رفع کنیم.

  • افزایش بیشتر ظرفیت، احتیاجمند تجهیزات است

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمی برای افزایش ظرفیت بیشتر شبکه وجود ندارد، گفت: ظرفیت بیشتر شبکه احتیاج به تجهیزات دارد. شبکه ارتباطی یک دفعه و در عرض یک ساعت قابل ارتقا نیست؛ باید توجه داشت که توسعه بیشتر از این، احتیاجمند تجهیزات و ظرفیت سازی است و شبکه باید آمادگی آن را داشته باشد.

فلاح جوشقانی اضافه نمود: از لحاظ فنی حتی ممکن است در بخش هایی از شبکه ظرفیتهای خالی داشته باشیم اما در بعضی بخش ها نیز با شلوغی و تراکم روبرو می شویم و امکان توزیع ظرفیت در این بخش ها وجود ندارد. تمامی اینها کاملا کارشناسی است و نمی توان گفت که به همین راحتی می توان ظرفیت شبکه را ارتقا داد.

  • مردم در مصرف اینترنت مراعات نمایند

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اما ما تمام توان خود را گذاشته ایم تا کاربران در ایام عید از ارتباطات با کیفیت بهره ببرند. البته از مردم نیز می خواهیم تا قدری مدیریت شده و توزیع شده از اینترنت استفاده نموده و رعایت نمایند. البته این به این معنی نیست که بگوییم از اینترنت استفاده ننمایند. بلکه درخواستمان این است که در روز اول عید و در ساعات اولیه تحویل سال، قدری مراعات نمایند.

وی ادامه داد: اگر همه به صورت همزمان بخواهند تماس تصویری برقرار نمایند، ممکن است بار ترافیکی شبکه بالا برود و کیفیت مناسبی دریافت ننمایند. البته همه سال در زمان تحویل سال این مشکل وجود داشته است. در سال های گذشته این ترافیک باید برای مکالمات مدیریت می شد و سال جاری پیش بینی ما این است که ترافیک بالایی روی شبکه اینترنت داشته باشیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به شرایط خاص پیش آمده برای نوروز سال جاری و کاهش دید و بازدید در این ایام، گفت: پیش بینی می گردد که کاربران به سمت استفاده از تماس تصویری بروند و ترافیک مصرف افزایش می یابد. براین اساس خواهشمان این است که مردم توزیع شده تر از اینترنت استفاده نمایند.

وی اضافه نمود: یقینا اطمینان می دهیم که همه بخش ICT کشور در ایام نوروز پای کار هستند تا کیفیت اینترنت را بهبود دهند و به یاری هم از این شرایط عبور کنیم.

فلاح جوشقانی در خصوص فعالسازی مجدد بسته های اینترنت رایگان از سوی اپراتورها نیز گفت: اپراتورها در این رابطه بحث اقتصادی ندارند اما موضوع فعلی نگرانی از بابت شلوغی و تراکم شبکه است که کیفیت را تحت تاثیر قرار می دهند.

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 78325

به "وعده های اینترنتی وزارت ارتباطات برای نوروز پاسخ به ابهامات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده های اینترنتی وزارت ارتباطات برای نوروز پاسخ به ابهامات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید