ناگفته های دبیر قدیمی ترین رویداد سینمایی جهان

به گزارش مجله سرگرمی، آلبرتو بارابادا دبیر باسابقه جشنواره فیلم ونیز از مهمترین فیلم ها حاضر در جشنواره امسال،کشف بزرگ امسال،رقابت با سایر رویدادهای سینمایی و همچنین شانس بزرگ اسکار امسال سخن گفت.

ناگفته های دبیر قدیمی ترین رویداد سینمایی جهان

به گزارش خبرنگاران، با اعلام فهرست فیلم های هفتاد و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز، آلبرتو باربارا که چند سالی است دبیر قدیمی ترین رویداد سینمای جهان است که به سبب حضور فیلم های پرستاره و قدرتمند از کارگردانان موْلف در جشنواره از همه سال خشنودتر به نظر می رسد.

از میان 55 فیلم حاضر در بخش رسمی جشنواره ونیز امسال، 51 فیلم اولین نمایش جهانی خود را تجربه می کنند که با توجه به قدرت فیلم ها نقطه قوت ونیز 2016 محسوب می شود و تنها انیمیشن زندگی مخفی حیوانات خانگی، شب تیره ساخته تیم سوتون ، هفت دلاور به کارگردانی آنتونی فوکوآ و مالاریا از پرویز شهبازی 4 فیلمی هستند که پیش از ونیز در جشنواره های سینمایی دیگر به روی پرده رفته اند.

نشریه اسکرین در مصاحبه ای با آلبرتو باربارا به نقطه نظرات وی درباره مسائل گوناگون ونیز 2016 پرداخته است:

در چند سال اخیر جشنواره فیلم ونیز میزبان اولین نمایش فیلم های برنده اسکار چون جاذبه ، مرد پرنده و اسپاتلایت بوده اید، امسال چه فیلمی می تواند از دل جشنواره ونیز شانس کسب اسکار باشد؟

از نظر من فیلمی که بیشترین شانس را در جوایز اسکار خواهد داشت؛فیلم لالالند فیلم افتتاحیه جشنواره است که یک فیلم آمریکایی کلاسیک و موزیکال در بهترین شکل ممکن است و از دوستاره بزرگ نیز به عنوان بازیگر بهره می برد.

آیا این یک تغییر رویکرد در آکادمی اسکار است که اکنون بسکمک از فیلم های مهم آمریکایی از جشنواره ها می آیند؟

بله،شما می توانید تاثیرات سه فیلم مهم اسکار را در سه سال اخیر مشاهده کنید. امسال ما دو فیلم از کمپانی سونی، دو فیلم از یونیورسال و همچنین فیلم هایی از دو کمپانی لاینزگیت و دیزنی در جشنواره داریم.

در چند سال گذشته سفرهای بسکمک به لس آنجلس داشته ام و اگر ما در سه سال اخیر سه فیلم اسکاری و پیروز جاذبه،مرده پرنده و اسپاتلایت را در جشنواره نداشتیم، امروز به جای آن که کارگردانان و تهیه کنندگان در پی ارائه فیلم هایشان به ما باشند باید خودمان برای نمایش آنها در جشنواره درخواست می کردیم.

متاسفم که امسال کمپانی برادران وارنر که یکی از مهمترین شرکای ما در چند سال اخیر بوده است در جشنواره غایب است. برای آوردن فیلم sulley به جشنواره تلاش کردم اما حضور در ونیز برای آنها راحت نبود چرا که کلین استیوود به جشنواره نمی آمد و تام هنکس نیز مشغله کاری زیادی به سبب اکران فیلم دوزخ خواهد داشت، این بزرگترین و البته تنها افسوس امسال من است.

کشف امسال چیست؟ فیلمساز مولفی که نمی شناسیم اما تماشای فیلم او را نباید از دست دهیم ؟

مسیح نابینا فیلم شیلیایی به کارگردانی کریستوفر مورای که یک فیلم اول شگفت آور است و متاثر از فیلم های پازولینی است اما همچنان قدرت بیان فوق العاده خودش را نیز دارد. استعداد کریستوفر مورای در ترکیب تصاویر فوق العاده است و کیفیت روایی داستان نیز چیزی است که تاکنون نظیر آن را ندیدیم. او یک فیلمساز مولف است و همه او را خواهند دید.

فیلم هفت دلاور ابتدا در جشنواره تورنتو و به فاصله چند روز بعد در جشنواره ونیز به روی پرده می رود، روابط شما با جشنواره تورنتو چگونه است ؟

از دو سال پیش بهتر است! زمانی که آنها برای رسیدن به اولین نمایش جهانی فیلم ها با همه سر جنگ داشتند. هدف اصلی آنها جشنواره تلورید بود اما در این میانه ما هم وارد بازی شدیم. فکر می کنم اکنون به این درک رسیده اند که آن یک استراتژی زیان بخش بود.

آیا اولین نمایش جهانی فیلم، امروزه برای جشنواره ها اهمیت دارد؟

هیچ فیلمی زمان اکران خود را بر اساس زمان برگزاری جشنواره های سینمایی تنظیم نمی کند. اما عکس آن اغلب صدق می کند و ما همیشه فیلم ها را بر اساس زمان اکران آنها انتخاب می کنیم.

شما در کنفرانس خبری در مورد فیلم های ایتالیایی اظهار کردید که به کمیت بیش از کیفیت بها می دهید اما شاید جشنواره کن رویکرد متفاوتی دارد؟

دقیقا همینطور است. فیلم ها ایتالیایی سودای جشنواره کن در سر دارند و با عجله تلاش می کنند به جشنواره کن برسند اما معمولا شکست می خورند و باز هم درس نمی گیرند. برخی از فیلم های بین المللی از بیم آن که مبادا در جشنواره کن و در حضور فیلم های قدرتمند دیده نشوند ترجیح دادند به کن نروند اما این موضوع درباره فیلم های ایتالیایی صدق نمی کند. من دعواهای زیادی با افرادی داشتم که می گفتند به هر شکل ممکن به جشنواره کن می روم و مهم نیست فیلم در کدام بخش پذیرفته شود، البته این معمولا تصمیم کارگردانان نیست و حرف تهیه کنندگان و کمپانی های فروش فیلم است.

آیا فکر می کنید رقابت هنوز در جشنواره های سینمایی حائز اهمیت است؟

امکان پذیر نیست که بتوان بخش رقابتی را از جشنواره های چون ونیز حذف کنیم اما اگر خود من بخواهم یک جشنواره جدید از ابتدا ایجاد کنم غیر رقابتی خواهد بود. چه اهمیتی دارد که بگوییم که فیلم گدار از فیلم ساخته لاو دیاز بهتر است؟ جشنواره های بزرگ سینمایی باید مروج سینما باشند اما همه هنوز فکر می کنند که جایزه به فروش فیلم آنها کمک می کند در حالی که ما می دانیم که همیشه این طور نیست.

عدم توازن جنسیت در سینما را چگونه ارزیابی می کنید؟ (دو فیلم بخش رقابتی از کارگردانان زن است در حالی که از میان 73 فیلم بخش های اصلی جشنواره ونیز تنها 10 فیلم ساخته سینماگران زن است)

امروز زنان قدرت بیشتری دارند و تعداد بیشتری از آنها برای کارگردانی آثارشان و تغییر شرایط جنگ می کنند اما این یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و نیازمند زمان خواهد بود.

آیا فیلمی به جشنواره اضافه خواهد شد ؟

احتمالا یک فیلم که در بخش غیر رقابتی خواهد بود.

هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز به عنوان قدیمی ترین رویداد سینمایی جهان از 31 اوت (10 شهریورماه) با نمایش فیلم لالا لند ساخته دامین چازل آغاز می شود و در تاریخ 10 سپتامبر (20 شهریورماه) به نمایش فیلم هفت دلاور به کارگردانی آنتونی فوکوآ به کار خود خاتمه می دهد.

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 53579

به "ناگفته های دبیر قدیمی ترین رویداد سینمایی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناگفته های دبیر قدیمی ترین رویداد سینمایی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید