مناسب ترین درخت گردو جهت پرورش در اردبیل

به گزارش مجله سرگرمی، استان اردبیل، یکی از استان های پهناور ایران است و مرکز آن شهر اردبیل می باشد.

مناسب ترین درخت گردو جهت پرورش در اردبیل

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام آریانهال، اردبیل از نظر منابع کشاورزی و پرورش برترین نهال گردو در بین اقوام و اقلیم های مختلف شناخته شده و سالانه پذیرای گردشگران خارجی و داخلی زیادی است.

به علت قرارگیری منطقه اردبیل در دامنه کوه های آتشفشانی، منطقه های مثل سرعین، دارای ذخایر آب گرم است که سالانه افراد زیادی به این مکان ها به منظور آب درمانی و بعلاوه سرگرمی به این شهرها مراجعه می نمایند.

به علت خواص گوگردی زمین های این منطقه، به جز گونه های خاصی از درخت و گیاهان، پوشش گیاهی زیادی نمی تواند در این خاک ها رشد کند و محصولی را فراوری کند.

شرایط آب و هوایی و اقلیم جهت پرورش برترین نهال گردو در اردبیل:

استان با توجه به اینکه در شمال کشور واقع شده است، جزء منطقه ها سرد و کوهستانی به تعداد می آید. از آنجایی که در این مطلب می خواهیم در خصوص برترین نهال گردو در اردبیل صحبت نماییم، می بایست قبل از آن کمی با خصوصیات آب و هوایی این منطقه آشنا شوید.

در استان اردبیل بارش برف و باران بسیار است و در برخی از منطقه ها این استان شاهد یخبندان های طولانی هم هستیم. استان اردبیل از نظر بافت خاک به جز در برخی از منطقه ها، شاهد بافت نرم خاک هستیم که بسیار مناسب کاشت نهال گردو است. همانطور که می دانید باید خاک محل کشت نهال گردو سبک و نفوذ پذیر باشد.

با توجه به اینکه این منطقه ها در برخی از فصول سال شاهد بخبندان های بسیاری است، توصیه می گردد اگر قصد کاشت نهال گردو را دارید، مواد معدنی مورد احتیاج خاک به ویژه کود مورد احتیاج درخت گردو را تامین نمایید.

معرفی 4 رقم از برترین درخت گردو برای استان اردبیل:

از آنجایی که درختان گردو به ذاته دوستدار سرما هستند و باید در منطقه های که سردسیر است عمدتا کشت گردد تا احتیاج سرمایی متناسب با خود را دریافت کند، استان اردبیل برترین منطقه برای کشت نهال گردو می باشد.

از بین چندین نژاد درخت گردو که در ایران کشت می گردد، 4 نهال درخت گردو برترین انتخاب برای کشت در اقلیم اردبیل است که شامل:

1.نهال گردو چندلر

2.نهال گردو فرنور

3.نهال گردو ژنوتیپ آریا

4.نهال گردو کانادایی است.

در مطلب نهال گردو چندلر به طور کامل در خصوص خصوصیات این درخت گردو شرح داده این اما به طور خلاصه در خصوص نهال گردو چندلر باید بگوییم که این نهال گردو که جزء برترین نهال ها برای کشت در استان اردبیل است. نژاد و ریشه آمریکایی دارد و در برابر سرما و بیماری به مقاومت بسیار بالایی دارد.

رنگ مغز درخت گردو چندلر قهوه ای می باشد و وزن آن 15 الی 20 گرم است و ضخامت پوسته چوبی آن کم است و به راحتی مغز آن از پوسته جدا می گردد. بهتر است بدانید که در شرایط ایده آل، هر درخت گردو چندلر می تواند تا 70 کیلو گردو خشک را فراوری کند.

نهال دوم که به نام برترین نهال برای کشت در استان اردبیل معرفی کردیم نهال فرنور است. این نهال گردو هم مقاومت بالایی در برابر سرما است و برترین گردو برای منطقه ها سردسیری است. بعلاوه باید بدانید که حداکثر عملکرد این درخت گردو در هر درخت بالغ بین 65 تا 75 کیلو است. اصالت این نهال به کشور فرانسه بر میگردد و از ارقام پیوندی بسیار محبوب بازار گردوی ایران می باشد.

سومین نهال، نهال گردو ژنوتیپ آریا یک نهال اصلاح نژاد شده است که به وسیله مجموعه آریا نهال و متخصصین کشاورزی خبره ایران به وجود امده است. این نهال در برابر بیماری ها و آفات بسیار مقاوم است و بعلاوه این درخت گردو در برابر سرما بسیار مقاوم سازی شده است و جزء برترین نهال گردو برای کشت در اردبیل می باشد. پایه بذری می باشد و باردهی آن در اولین سال پس از کاشت شروع می گردد و در حدود 60 الی 70 کیلو باردهی دارد.

و در آخر نهال گردو کانادایی، یکی از ارقام محبوب گردوی قدیمی و سنتی در ایران می باشد که آن را به نام کانادایی می شناسند. این نژاد هم پایه بذری بوده و به نسبت 3 نهالی که در پیش تر معرفی گردید، باردهی کمتری دارد و قامت بسیار بلندی دارد و باردهی آن پراکنده می باشد.

چه درختانی میوه دیگری در استان اردبیل کشت می شوند:

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، تنها درختانی می توانند در اقلیم استان اردبیل رشد و فراوری محصول داشته باشند که مقاومت بالایی در برابر سرما داشته باشند. در نتیحه هر درختی مناسب کشت در این استان نیست.

درختانی که در این استان کاشته می شوند شامل: درخت گردو، نهال بادام، نهال بلوبری، نهال به، درخت صنوبر و نهال سیب است. این درختان و به ویژه نهال درخت گردو؛ مناسبت ترین انتخاب برای کشت در زمین های کشاورزی استان اردبیل است.

جمع بندی در خصوص برترین نهال گردو در اردبیل:

در این مطلب در خصوص ویژگی های استان اردبیل صحبت کردیم و خصوصیات آب و هوایی و نوع خاک این استان را به طور مختصر شرح دادیم. بعلاوه برترین نهال گردو برای کشت در استان اردبیل؛ را معرفی کردیم.

با توجه به اینکه استان اردبیل جزء منطقه ها سردسیر و کوهستانی به تعداد می آید، هر درختی مناسب کشت در این منطقه نیست. شما عزیزان می توانید در هر منطقه از ایران عزیز، تنها با یک تماس اقدام به خرید نهال گردوی خود از آریا نهال نمایید.

منبع: سایت آریا نهال https://ariyanahal.ir/

انتهای رپرتاژ آگهی

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 160148

به "مناسب ترین درخت گردو جهت پرورش در اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناسب ترین درخت گردو جهت پرورش در اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید