فیلترینگ در انتظار فروشگاه های اینترنتی که شناسه ندارند

به گزارش مجله سرگرمی، بر پایه گزارش های منتشر شده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فروشگاه های اینترنتی را ملزم به درک شناسه کالا (محصول) کرده است و در صورت تخطی از آن، فیلتر خواهند شد. از آنجایی که شناسه محصول یکتا نیست و درج آن بسیار ساده است، تعیین نیست چگونه می خواهند جلوی فروش کالاهای قاچاق را بگیرند. جزئیات را در ادامه همین نوشتار بخوانید.

فیلترینگ در انتظار فروشگاه های اینترنتی که شناسه ندارند

شنیده ها حاکی است اخیراً دفتر نظارت بر سامانه های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در جلسه ای مشترک با فروشگاه های اینترنتی بزرگ و پلتفرم های آگهی آنلاین، آنها را از الزامی شدن درج شناسه کالا برای کالاهای نو باخبر کرده است.

ظاهراً تا چند هفته دیگر کلیه فروشگاه های اینترنتی ملزم به درج شناسه کالا برای محصولات نو خود هستند و در صورتی که آن را درج نکنند، ممکن است فیلتر شوند. البته برخی فروشگاه ها هم از همین حالا درج شناسه کالا را آغاز کرده اند. اما شناسه کالا چیست و چرا این اقدام به تنهایی در مبازره با کالای قاچاق، تقلبی و غیرمجاز مؤثر به نظر نمی رسد؟

شناسه کالا یا محصول به کلیه کالاهای مجاز وارد شده به کشور تخصیص می یابد و اخذ آن اجباری است. با این حال این شناسه یکتا نبوده برای کلیه موجودی همان کالا یکسان است. به این ترتیب به سادگی می توان شناسه یک کالای مجاز را در وب سایت ها ثبت کرد اما کالای قاچاق عرضه کرد.

در ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است:

به منظور شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می شود و تشخیص آن از کالای قاچاق یا فاقد مجوزهای لازم از قبیل کالای جعلی، تقلبی، غیر بهداشتی و غیر استاندارد، ترخیص کالای تجاری منوط به ارائه گواهی های دریافت شناسه کالا، شناسه رهگیری، ثبت گواهی ها و شماره شناسه های فوق توسط گمرک است. در هر حال توزیع و فروش کالاهای وارداتی در سطح بازار خرده فروشی منوط به نصب این دو شناسه است و در غیر اینصورت کالاهای مذکور قاچاق محسوب می شوند.

با داشتن این شناسه می توان خصوصیاتی چون جنس، نوع، مدل، نام تجاری و کاربری کالاهای مجاز و وارد شده از مبادی قانونی را از سامانه شناسه کالا وزارت صنعت، معدن و تجارت استعلام کرد. در صورتی که یک کالا شناسه نداشته باشد، به معنی غیرمجاز و قاچاق بودن آن است.

حالا باید منتظر ماند و دید این تصمیم چه تبعاتی برای فروشگاه های آنلاین و پلتفرم های آگهی آنلاین دارد و در عین حال یک اقدام مؤثر خواهد بود یا صرفاً شاهد یک اقدام ایذایی هستیم.

منبع : شهر سخت افزار

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: آی تابناک
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 101240

به "فیلترینگ در انتظار فروشگاه های اینترنتی که شناسه ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلترینگ در انتظار فروشگاه های اینترنتی که شناسه ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید