دغدغه وزیر ارشاد درباره بازارهنر چگونه برطرف می گردد، تصحیح هدف گذاری

به گزارش وبلاگ شخصی امیر، محبوبه کاظمی دولابی از فعالان هنرهای تجسمی، رئیس حراج باران و مدیر نگارخانه ترانه باران در یادداشتی بعضی راهکارهای مبتنی بر برداشتن فاصله اقتصاد هنرهای تجسمی با وضعیت مطلوب را برشمرد.

دغدغه وزیر ارشاد درباره بازارهنر چگونه برطرف می گردد، تصحیح هدف گذاری

در متن این یادداشت می خوانیم؛

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار از نمایشگاه چارسوی هنر، ویژه گالری ها در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر نکته مهمی را طرح کرد: اقتصاد هنرهای تجسمی در سطح دنیای یک حرکت چندهزار میلیارد دلاری است. اما در ایران فاصله زیادی میان آنچه هست و آنچه باید باشد وجود دارد.

این دغدغه چند ده ساله جامعه تجسمی است، بخش خصوصی تا حد توان خود کوشش هایی نموده و دستاوردهایی هم داشته اما آموزه های دنیای می گوید برای رونق اقتصاد هنر که اتفاقی زیرساختی است احتیاجمند یک نگرش ملی و عزمی فرا بخشی است؛ تجربه های دنیای می گوید این مهم تا در سند توسعه دولت ها نگنجد آن خیزش بلند رخ نخواهد داد.

نکته استراتژیک این است که ثمره رونق اقتصاد هنر، محدود به هنرمندان و دست اندرکاران هنر نخواهد بود، نمونه بارزش مرکزیت اقتصاد هنر در بی ینال های متعدد شهر ونیز است که این شهر را به یکی از پول سازترین شهرهای دنیا بدل نموده است. در واقع هنر برای ونیز بهانه ای است تا از هتل های پنج ستاره تا هر دکه و خرده فروشی کنار گذر به نان و نوایی برسند. نمونه فرانسوی ونیز، کن است و… این همان نسخه ای است که دوبی، ابوظبی، دوحه و حتی مسقط، باکو و استانبول در همسایگی ما بدان می اندیشند و با تاسیس شعبه لوور، کریستیز، آرت فرهای دنیای و… گام های عملی برای تحقق آن برمی دارند.

چنانکه توجه وزیر ارشاد به موضوع اقتصاد هنر، ناظر بر کلان این مفهوم باشد و حول محور صنعت گردشگری هنری سیاستگذاری گردد به حتم گردش اقتصادی باورنکردنی را برای کشورمان رقم خواهد زد که هیچ تحریمی نمی تواند بدان خللی وارد کند. البته دو مولفه بسیار مهم برای چنین دستاوردی پیش احتیاج است:

الف: تغییر نگرش در همه سطوح و به موازاتش تاکید بر حفظ ارزش ها و پافشاری بر اصول زیبایی شناسی ایرانی اسلامی. بدین معنا که باید جهت گیری های کلان کشور بر راستا جذب توریست هنری و فرهنگی گردد که از قضا بسیار متمول هستند و شیفتگی شان به فرهنگ و هنر است و اقتضائات و قوانین کشور ما را درک می نمایند.

ب: بازگشتن از راه اشتباه تمرکز تنها بر سرمایه گذاری روی هنر مدرن. تمامی این سال ها عمده توجه دولت ها و بخش خصوصی روی هنر مدرن و معاصر ایران است که عمرش به یکصد سال هم نمی رسد. نگارنده منکر زحمات اساتید هنر مدرن نیست و اتفاقا برای کوشش مجدانه نخبگان در جهت ایرانیزه کردن هنر مدرن احترام خاص قائل است. اما این نکته بدیهی است که برای توریست فرهنگی و هنری غربی که در مهد هنر مدرن و معاصر زیست می نماید، چنین خوانش هایی جذابیت چندانی ندارد. توریست های هنری خواستار هنر اصیل ایرانی اند، شاید برای او روینمودهای معاصر به هنر در ایران در حد یک نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران جالب باشد، اما به یقین آوازه هنر دیرسال ایران سبب می گردد توریست بخواهد نمونه هایی مهم از آن گنجینه را از نزدیک ببیند. همان میراث جاودانی که هر رئیس جمهوری در هر کجای دنیا بر مسند می نشیند مجبور است بدان ادای احترام کند را از نزدیک لمس کند، بتواند کارگاه های خوشنویسی، کتابت، تذهیب… موزه های خوشنویسی، نسخ خطی… تماشا کند. از این رو باید در کنار یک موزه خوشنویسی، ده ها موزه خوشنویسی مخصوص نخبگان و بزرگان مانند میرعماد، میرزا غلامرضا، میر علی هروی و محمد حسین شیرازی… شکل گیرد و….

به طور نمونه حراج باران و نگارخانه ترانه باران با تمرکز بر هنر اصلی و اصیل خوشنویسی و حتی معرفی ادوات خوشنویسی پدید آمد و یقین دارد می توان به این پتانسیل بزرگ ابعاد دنیای داد. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صدالبته وزارت خارجه عزم شان برای جذب توریست هنری و فرهنگی جزم باشد، تبلیغات و بازاریابی حرفه ای صورت گیرد با موضوع هنر اصیل ایرانی می توان درآمدی بیشتر از نفت عاید کشور کرد.

لطفا اشتباه نگردد خوشنویسی ایران برای صدرنشینی بر مارکت دنیای با راه صعب العبوری روبرو نیست، وقتی مهم ترین موزه های دنیا نمونه هایی شاخص از کتیبه ها و کتب خطی ایرانی را در گنجینه خود دارند و در هر حراجی بزرگ بین المللی آثاری از متاخرین و متقدمین هنر ایران عرضه می گردد قدم های اولیه برداشته شده است. اگر سخت است اساتید مدرن ما از کمال الملک به این سو حائز تثبیت فروش شوند و موزه های معتبر و مجموعه داران خارجی روی کار آنها زوم نمایند، درویش عبدالمجید طالقانی، اسدالله شیرازی، عمادالکتاب، محمدحسین تبریزی، گلستانه، کلهر… آثار صد در صد ایرانی هستند که همه حسرت داشتن یکی از آنها را به دل دارند و می توان بازار هنر ایران را به لطف این بزرگان تکانی اساسی داد.

ناگفته پیداست از این رهگذر هنر ناب اسلامی و اندیشه های والای انسانی که نگین و جان مایه همه آثار خوشنویسی این بزرگان است به لطف تبلیغ در بازار هنر، بار دیگر مورد توجه دنیای قرار می گیرد و سکویی زیبا برای دیده شدن دنیا بینی خاص ایرانی اسلامی پدید می آید.

به حتم بخش خصوصی آن راهی که همه این سال ها پیوسته و آهسته پیش آمده را همچنان پیش خواهد رفت، اما اگر قرار است آن خلا بزرگی که وزیر فرهنگ از آن یاد نموده اند پوشش داده گردد، ناگزیر باید دو تغییر رویکرد یاد شده عملیاتی گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دغدغه وزیر ارشاد درباره بازارهنر چگونه برطرف می گردد، تصحیح هدف گذاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه وزیر ارشاد درباره بازارهنر چگونه برطرف می گردد، تصحیح هدف گذاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید