خداحافظی با سوت و پرچم ایرانی در جام جهانی

به گزارش مجله سرگرمی، در روزهایی که فدراسیون فوتبال ایران رئیس جدید خود را نشناخته، اتفاقاتی در این مجموعه رخ می دهد و عزل و نصب هایی صورت می گیرد که در نوع خود عجیب و بحث برانگیز است. از جمله این موارد، تصمیمی است که درباره علیرضا فغانی پرافتخارترین داور تاریخ فوتبال آسیا گرفته شده و نام او از لیست داوران بین المللی ایران خط خورد.

خداحافظی با سوت و پرچم ایرانی در جام جهانی

به گزارش خبرنگاران، روزنامه ایران در ادامه نوشت: داوری که علاوه بر فینال المپیک، بازی رده بندی جام دنیای 2018 روسیه و همین طور فینال جام باشگاه های دنیا را قضاوت نموده ولی 24 شهریور سال گذشته برای زندگی و تحصیل فرزندانش به استرالیا مهاجرت کرد و رسماً داور لیگ برتر استرالیا شد. با این حال این داور 42 ساله همچنان آمادگی لازم را برای افتخارآفرینی با پرچم کشورمان در مسابقات بین المللی را دارد و فوتبالدوستان ایرانی امیدوار بودند که فغانی با قضاوت در جام دنیای 2022 قطر، سومین حضور پیاپی خود در این رقابت ها را تجربه کند. اما حالا و پس از گذشت 3 هفته از بازگشت دوباره فریدون اصفهانیان بازنشسته به کمیته داوران فدراسیون فوتبال به عنوان سرپرست این کمیته، شاهد حذف شدن نام فغانی بوده ایم. اتفاقی که از چند وقت پیش زمزمه های آن به گوش می رسید و او 27 مهرماه و پس از اینکه خبر قضاوتش در مسابقات منطقه شرق لیگ قهرمانان آسیا به عنوان داور ایران مطرح شد، اعلام نمود خروج نامش از لیست بین المللی ایران شیطنت بود ولی این بار و با تغییراتی که در کمیته داوران رخ داد، این موضوع رنگ حقیقت به خود گرفت و نام علی اصغر مؤمنی، داور مازندرانی با سابقه 4 سال قضاوت در لیگ برتر را به لیست داوران بین المللی ایران اضافه شده است. فدراسیون فوتبال و کمیته داوران موظف بودند تا زمان نهایی تعیین شده از سوی فیفا (18 آبان) لیست داوران بین المللی ایران را برای AFC و فیفا ارسال نمایند و حالا کمیته داوران و دپارتمان داوری لیستی 5نفره از داورانی ارائه نموده که در فوتبال ایران قضاوت می نمایند و در رأس آنها نام موعود بنیادی فر واقع شده است.

نکته ای که در این بین به آن اشاره شده این است که فیفا برای حضور داوران در لیست الیت 3 قانون دارد که یکی از آنها سن داوران است که کمتر از 25 و بیشتر از 45 نباشد و دیگر قبول شدن آنها در تست های بدنی است. اما نکته مهم این است که بنا بر نظر فیفا داور تعیین شده باید 12 ماه در سطح ملی قضاوت نموده باشد و بهترین نمره را در هر بازی کسب نموده باشد اما به این بهانه که فغانی در این یک سال که از ایران رفته، قضاوتی در سطح ملی نداشته نامش در لیست داروان الیت ایران قرار نگرفته است.

برای پیگیری موضوع خبرنگار ایران با علیرضا فغانی تماس گرفت. این داور تأکید کرد تمایلی به مصاحبه ندارد اما خط خوردن نامش از لیست داوران بین المللی ایران را تأیید کرد. بدین ترتیب با اینکه لیست داوران الیت به صورت رسمی اعلام نشده اما بنابر تغییراتی که اتفاق افتاده، ایران از داشتن کوبل داوری در جام دنیای آینده محروم شده است. چرا که پیش از این به نظر می رسید حضور فغانی به همراه یاری هایش منصوری و ابوالفضلی در جام دنیای قطر قطعی باشد اما حالا با خروج نام فغانی از لیست بین المللی ایران، دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که یاری های ایرانی هم رنگ جام دنیای را ببینند. جالب اینجاست که داوران برجسته ایرانی مانند محمد فنایی که در فینال جام دنیای 1994 یاری داور بوده و یا داوران دیگری مانند علی خسروی و مسعود مرادی که سابقه قضاوت در المپیک را در کارنامه خود دارند، مخالف خروج نام فغانی از لیست داوران الیت بوده اند ولی نظر آنها لحاظ نشده است. در این میان و به گزارش تابناک، در تماس با داوران سرشناس هم از آنها خواسته شده به نفع فغانی اظهار نظر ننمایند و به چند داور بازنشسته که ناظر بازی های لیگ برتر هستند، گفته اند اگر با رسانه ها حرف زدند، بگویند معرفی مؤمنی به جای فغانی به نفع فوتبال ایران است و به صندلی دو یاری داور ایرانی که در تیم داوری فغانی بودند، آسیب نمی زند اما به نظر می رسد جامعه داوری معتقد است کمیته داوران با این کار ضمن حذف فغانی و محروم کردن ایران از داشتن داور ممتاز سطح اول دنیا، به منصوری و ابوالفضلی هم ضربه زده است. البته گفته می شد که فغانی با نام استرالیا می تواند در جام دنیای قضاوت کند ولی طبق قانون باید 5 سال از حضور داور در کشور دیگر گذشته باشد و موضوع دیگر هم این است خود استرالیا هم قبول نمی کند داوری غیر استرالیایی، نماینده این کشور در جام دنیای باشد اما مهم تر از همه این است که خود فغانی هم در گفت وگو با خبرنگاران حضور خود در جام دنیای قطر را سرانجام یافته خوانده بود.

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 118426

به "خداحافظی با سوت و پرچم ایرانی در جام جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی با سوت و پرچم ایرانی در جام جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید