حمایت از ایده های خلاقانه گردشگری زمین ، فعالان اکوسیستم نوآوری از معادن ارزش افزوده می آفرینند

به گزارش مجله سرگرمی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایده های نوآورانه و شرکت های خلاق که در گردشگری زمین فعالیت دارند، حمایت می نماید تا ظرفیت های نهفته این حوزه شکوفا گردد.

حمایت از ایده های خلاقانه گردشگری زمین ، فعالان اکوسیستم نوآوری از معادن ارزش افزوده می آفرینند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا اسپهبد مشاور طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری به حمایت از ایده ها و شرکت های خلاق برای توسعه گردشگری زمین اشاره نمود و گفت: در فراخوان دائمی که به وسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام شد، شرکت های دانش بنیان و خلاق که بتوانند با استفاده از ظرفیت های جغرافیایی و پهنه های سرزمینی کشور، اشتغال و ارزش اضافه نموده ایجاد نمایند، مورد حمایت قرار می گیرند.

ظهور گردشگری زمین شناسی و معدن

گردشگری زمین شناختی، مفهوم نوآورانه و نسبتا نوظهوری است که در تعامل میان دو حوزه فناوری های زمین و حوزه گردشگری، برای کشورهای پیشرفته به یک محور اصلی در عایدیزایی تبدیل شده است.

اسپهبد، با بیان این مطلب، از توجه به معیارهای توپوگرافیک و ریخت شناسی سرزمینی ایران برای ایجاد کسب وکارهای خلاق و نوپا گفت و ادامه داد: گردشگری زمین با فناوری ها پیوند خورده است و تنوع مورفولوژیک ایران در سرتاسر کشور، قابلیتی ویژه را به پژوهشگران، ایده پردازان و شرکت های دانش بنیان و فناور داده است تا صنعت بوم گردشگری را به شکلی فناورانه توسعه دهند و زمینه ساز صادرات خدمات گردشگری زمین شوند.

گردشگری زمین و خلق ارزش اضافه نموده

اسپهبد با بیان این که گردشگری زمین فراتر از گردشگری جغرافیایی است و فناوری را برای توسعه کسب وکارهای ارزش آفرین این حوزه به کار می بندد، ادامه داد: گردشگری زمین شناسی با گردشگری جغرافیایی فرق دارد و بر روی پدیده های فناورانه زمین شناختی و معدنی تمرکز دارد.

مشاور طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری، با اشاره به ظرفیت های نهفته پدیده های شاخص زمین شناختی ایران به اسم فرصتی برای رونق اقتصاد دانش بنیان و خلاق گردشگری زمین گفت: ایران در مرکزیت چندین پدیده شاخص و شناخته شده در حوزه گردشگری زمین قرار گرفته است. این میراث ارزشمند اکنون با مدیریت دقیق و مستمر می تواند ضمن فراوری ثروت، برای سالیان متمادی ماندگار گردد.

حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق فعال در گردشگری زمین

وی با بیان این که فناوری علاوه بر شناخت و معرفی پدیده های شاخص گردشگری زمین به حفظ آن ها هم یاری می نماید، اضافه نمود: تفاوت عمده گردشگری زمین شناختی و جغرافیایی این است که می توان با کنار گذاشتن روش های سنتی و مرسوم توریسم، شکل تازه ای از گردشگری را ارائه کرد؛ رویه هایی که ضمن حفاظت از پهنه های حساس و عرصه های آسیب پذیر، بعد زمان و مسافت را از این صنعت حذف می نماید.

به گفته اسپهبد، ارائه خدمات گردشگری زمین با از ابزارهای هوشمند و مبتنی بر فناوری، می تواند گردشگری زمین از راه دور و گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی را توسعه دهد. در توسعه این فناوری ها معاونت علمی و فناوری و طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن آماده است تا از شرکت های دانش بنیان و خلاقی که خدمات و محصولات هوشمندسازی گردشگری زمین را ارائه دهند، حمایت می نماید.

ایجاد ناحیه نوآوری و فناوری زمین و معدن

اسپهبد با بیان این که علاوه بر پدیده های زمین شناسی، دیگر حوزه های مرتبط هم ظرفیت پیوستن به گردشگری زمین برخوردارند، ادامه داد: در این شاخه از فناوری های زمین، می توان به بهره گیری از آثار مجذوب کننده تاریخی، بوم شناختی، باستانی و میراث فرهنگی هم پرداخت. حوزه هایی که گردشگری زمین را با گردشگری تاریخی، فرهنگی، سلامت و هنر هم پیوند می دهد که هرککدام با استفاده از پتانسیل های نهفته سرزمینی ایران می توانند در سطح منطقه ای و بین المللی به یک منبع عایدی پایدار و افزایش سهم فناوری از فراوری ناخالص ملی تبدیل شوند.

مشاور طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه گردشگری پایدار را یکی از اولویت های این طرح دانست و گفت: در طرح جامع توسعه مالی زمین و معدن، نگاه از اکتشاف و استحصال سنتی برداشته شده است و شناخت زمین از منظر فناورانه در اولویت قرار گرفته است. بعلاوه ایجاد ناحیه نواوری و فناوری های زمین شناسی و معدن، از دیگر طرح های مورد توجهی است که می تواند به ایجاد اقتصاد مولد و رو به پیشرفت در این فناوری بیانجامد.

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 160379

به "حمایت از ایده های خلاقانه گردشگری زمین ، فعالان اکوسیستم نوآوری از معادن ارزش افزوده می آفرینند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از ایده های خلاقانه گردشگری زمین ، فعالان اکوسیستم نوآوری از معادن ارزش افزوده می آفرینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید