بیوگرافی بان کی مون ، هشتمین دبیر کل سازمان ملل متحد

به گزارش مجله سرگرمی، بان کی مون (Ban Ki-Moon) متولد 13 ژوئن 1944 (24 خرداد 1323) در کره است که در سال 2007 دبیر کل سازمان ملل شد.بیوگرافی بان کی مون را بخوانید.

بیوگرافی بان کی مون ، هشتمین دبیر کل سازمان ملل متحد

بان کی مون، هشتمین دبیرکل سازمان ملل متحد است که کار خود را به طور رسمی از 11 دی 1385 (1 ژانویه 2007 میلادی) شروع نموده است. بیوگرافی بان کی مون را در مجله خبرنگاران دنبال کنید.

بیوگرافی بان کی مون

بان کی مون (Ban Ki-Moon) متولد 13 ژوئن 1944 (24 خرداد 1323) درکره جنوبی است. او تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته امور اداری در دانشگاه هاروارد به انتها برده است و یک پسر و دو دارد. وی مدرک کارشناسی خود در روابط بین الملل را از دانشگاه ملی سئول در سال 1970 دریافت کرد و در 1985 به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در امور اداری از دانشکده دولتی کندی دانشگاه هاروارد نایل شد. وی علاوه بر زبان کره ای، به انگلیسی و فرانسه نیز صحبت می نماید.

اگر چه نام وی در لاتین به صورت Ban Ki-Moon نوشته شده است اما روش درست تلفظ نام کوچک وی، گی مون است.

بان کی مون با همسرش در دوره دبیرستان آشنا شده است. حاصل ازدواج آنان یک پسر، دو دختر و سه نوه است. او در زمان جنگ کره پناهجو بوده است.

آقای بان هنگام انتخاب به دبیرکلی، به عنوان وزیر امور خارجه و تجارت کشور خود مشغول خدمت بود. دوره خدمت طولانی ایشان در وزارت خانه شامل انجام وظیفه در دهلی نو، شهر واشنگتن و وین با مسئولیت های گوناگونی در مشاغل مختلف از جمله مشاور رئیس جمهور در سیاست خارجی، مشاور عالی رئیس جمهور در امنیت ملی، قائم مقام وزیر در برنامه ریزی خط مشی و مدیرکل امور امریکا بوده است. در تمامی دوره خدمتش، بصیرت او شبه جزیره کره را به صلح و آرامش رهنمون نموده، نقشی فزاینده در صلح و ثبات در منطقه و به گونه ای گسترده تر در دنیا ایفا نموده است.

وی در سال 1970 وارد وزارت امور خارجه کره جنوبی شد و در سال 1975 به بخش متولی امور سازمان ملل متحد در وزارت امور خارجه منتقل شد. وی در سال 1992 معاون رئیس کمیسیون کنترل هسته ای مشترک شمال-جنوب شد و 7 سال بعد به ریاست کمیسیون مقدماتی سازمان پیمان جامع منع آزمایش هسته ای برگزیده شد. سال 2001 رئیس دفتر کره جنوبی در سازمان ملل متحد شد و سال 2004 در کابینه کره جنوبی به مقام وزیر امور خارجه کشورش انتخاب شد و از اول ژانویه 2007 به سمت دبیر کلی سازمان ملل متحد برگزیده شده است.

آنتونیو گوترش در سال 2016 جانشین بان کی من در سازمان ملل شد.

خلاصه ای از توضیح فعالیت های کاری بان کی مون

  • 1970 وارد وزارت امور خارجه کره جنوبی شد.
  • 1975 در بخش متولی امور سازمان ملل متحد در وزارت امور خارجه کره جنوبی مشغول به کار شد.
  • 1985 در این سال با مدرک کارشناسی ارشد در رشته امور اداری از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد.
  • 1992 معاون رئیس کمیسون کنترل هسته ای مشترک شمال-جنوب شد.
  • 1999 رئیس کمیسون مقدماتی سازمان پیمان جامع منع آزمایش هسته ای شد.
  • 2001 رئیس دفتر کره جنوبی در سازمان ملل متحد شد.
  • 2004 بان از ابتدای این سال وزیر امور خارجه کره جنوبی شد.
  • 2007 از اول ژانویه این سال به سمت دبیر کلی سازمان ملل متحد انتخاب شد.

جوایز و افتخارات

بان کی مون تعداد زیادی جوایز ملی و بین المللی، مدال و تقدیرنامه دریافت نموده است. در 1975، 1986 و مجددا در 2006 بالاترین نشان لیاقت مراتب خدمت برای انجام وظیفه به کشورش را دریافت کرد. بان معتقد است سه رکن اساسی سازمان ملل یعنی، صلح و امنیت، توسعه و حقوق بشر کلید حل همه مسائل است. به گفته وی بدون توسعه و بدون تامین رفاه هماهنگ نمی توان انتظار صلح، امنیت و رعایت حقوق بشر داشت.

مجله اینترنتی خبرنگاران

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: setare.com
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 116734

به "بیوگرافی بان کی مون ، هشتمین دبیر کل سازمان ملل متحد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی بان کی مون ، هشتمین دبیر کل سازمان ملل متحد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید