بر سر دوراهی، درمان ریشه یا ایمپلنت؟!

به گزارش مجله سرگرمی، گاهی در خصوص دندان هایی که تاج آنها از بین رفته و احتیاج به درمان ریشه هم دارند، این سوال برای بیمار و دندانپزشک مطرح می گردد که بهتر است دندان را با درمان ریشه و بازسازی تاج حفظ کرد یا اینکه باید دندان را کشید و به جای آن ایمپلنت گذاشت؟ در این نوشته کوشش می کنم ابعاد مختلف این مساله را روشن کنم.

بر سر دوراهی، درمان ریشه یا ایمپلنت؟!

بر سر دوراهی، درمان ریشه یا ایمپلنت؟!

نویسنده:*دکتر محمدرضا خامی متخصص

گاهی در خصوص دندان هایی که تاج آنها از بین رفته و احتیاج به درمان ریشه هم دارند، این سوال برای بیمار و دندانپزشک مطرح می گردد که بهتر است دندان را با درمان ریشه و بازسازی تاج حفظ کرد یا اینکه باید دندان را کشید و به جای آن ایمپلنت گذاشت؟ در این نوشته کوشش می کنم ابعاد مختلف این مساله را روشن کنم.

اولین نکته ای که باید به آن دقت کنیم این است که هیچ چیز جایگزین دندان طبیعی نمی گردد و همیشه باید کوشش کنیم حتی المقدور از کشیدن دندان اجتناب کنیم. با توجه به این مساله، واقعیت این است که در بیشتر موارد سوالی که مطرح کردیم موضوعیت ندارد؛ یعنی یا دندان با درمان ریشه و بازسازی تاج قابل نگهداری است یا نه؛ که در صورت اخیر، چاره ای جز کشیدن دندان نداریم. به عبارت دیگر، همیشه کوشش ما براین است که حتی الامکان دندان طبیعی حفظ گردد.

اگرچه ایمپلنت در حال حاضر برترین انتخاب برای جایگزینی دندان های از دست رفته است، همان طور که گفتیم هیچ گاه جای دندان طبیعی انسان را نمی گیرد؛ مثلا الیاف خاص دور ریشه دندان طبیعی دارای خاصیت جذب فشار وارد بر دندان هستند و به دندان تا حدی قدرت انعطاف پذیری و مقاومت در برابر فشار را می دهند، در حالی که ایمپلنت این خاصیت مهم را ندارد.

اگر به هر دلیلی درمان ریشه امکان پذیر نبود یا اینکه تاج دندان آن قدر تخریب شده بود که امکان بازسازی آن وجود نداشت یا در مواردی که پیش بینی می گردد درمان ریشه و بازسازی تاج با وجود هزینه زیاد چندان به عمر دندان اضافه نمی نماید، می توان به ایمپلنت یا انتخاب های دیگر اندیشید.

شاید برای شما جای سوال باشد که چه کسی چنین تصمیمی را اتخاذ می نماید. تصمیم گیری در این مورد در وهله اول به عهده دندانپزشک است که باید همیشه منفعت بیمار را بر منفعت خود مقدم بدارد و برترین درمان را با در نظر گرفتن همه شرایط انتخاب کند.

در سرانجام باز هم توجه خوانندگان محترم را به اهمیت پیشگیری از بیماری های دهان و دندان جلب می کنم. حداقل روزی دوبار مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید، اجتناب از خوردن مکرر مواد قندی پوسیدگی زا و مراجعه مرتب (اقلا سالی یک بار) به دندانپزشک جهت معاینه دندان ها، کل کاری است که باید انجام دهیم تا هیچ گاه سوال بالا در خصوص دندان های ما مطرح نگردد و هرگز بر سر دوراهی نمانیم که به درمان ریشه بپردازیم یا اینکه آن را بکشیم و از ایمپلنت استفاده کنیم؟

دندانپزشکی*

منبع: www.salamat.com

ae

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: راسخون
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158574

به "بر سر دوراهی، درمان ریشه یا ایمپلنت؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بر سر دوراهی، درمان ریشه یا ایمپلنت؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید