برداشت 960 تن دانه روغنی کنجد از مزارع پلدشت

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/آذربایجان غربی مدیر جهاد کشاورزی پلدشت گفت: طبق پیش بینی کارشناسان 960 تن دانه روغنی کنجد از سطح مزارع این شهرستان برداشت می گردد.

برداشت 960 تن دانه روغنی کنجد از مزارع پلدشت

پرویز سلیم زاده در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به فصل برداشت دانه های روغنی کنجد در پلدشت گفت: همه ساله کشت دانه روغنی کنجد در نیمه اول اردیبهشت انجام می گردد و برداشت این محصول هم از اوایل مهرماه شروع شده و بعد از مرحله خرمن کوبی محصول، به کارخانجات روغن کشی ارسال می گردد.

وی توضیح داد: سال جاری به علت استقبال زیاد کشاورزان از این محصول، 800 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت دانه روغنی کنجد رفته است که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

وی اظهار کرد: برداشت این محصول به طور میانگین 1200 کیلوگرم در هر هکتار است و قیمت هر کیلو کنجد در حال حاضر در بازار مصرف به علت وجود واسطه ها در نوسان بوده و در حدود 45 تا 50 هزار تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت اضافه نمود: طبق پیش بینی کارشناسان 960 تن دانه روغنی کنجد از سطح مزارع این شهرستان برداشت می گردد.

به گفته وی عدم وجود ماشین آلات برداشت مکاهمه، خرید تضمینی، و عدم تامین به موقع حق آبه کنجدکاران از چالش های مهم بر سر راه توسعه کشت این محصول در شهرستان است.

سلیم زاده گفت: این محصول علاوه بر عایدی زایی بالا و ارزان بودن، به اسم یک محصول کم آب بر می تواند در رعایت الگوی کشت جایگزین محصولات پر آب در منطقه گردد.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت دانه های روغنی در جهت کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی است، توضیح داد: در این راستا در نظر داریم با برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی و افزایش آگاهی کشاورزان، کشت دانه های روغنی مخصوصا کنجد را در سطح شهرستان توسعه دهیم.

وی اظهار کرد: سال جاری تنها بیماری فیلودی یا برگ سبز در برخی مزارع مشاهده شده بود که همزمان مبارزه شیمیایی در مزارع صورت گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت اضافه نمود: بیشترین و باکیفیت ترین کشت این محصول در سطح آذربایجان غربی به پلدشت اختصاص دارد و محصول قابل توجهی را هم فراوری می نماید.

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 161740

به "برداشت 960 تن دانه روغنی کنجد از مزارع پلدشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشت 960 تن دانه روغنی کنجد از مزارع پلدشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید