باورهای درست و نادرست درباره ی حساسیت های غذایی بچه ها

به گزارش مجله سرگرمی، تصورات باطل فراوانی درباره ی حساسیت های غذایی وجود دارد. از اعتقاد به این که پدران و مادران به طور افراطی به حساسیت های غذایی می اندیشند-در حالی که چنین چیزی وجود ندارد-تا این باور که بچه ها به همه چیز حساسیت دارند.

باورهای درست و نادرست درباره ی حساسیت های غذایی بچه ها

باورهای درست و نادرست درباره ی حساسیت های غذایی بچه ها

ترجمه:پرنده افشاری

تصورات باطل فراوانی درباره ی حساسیت های غذایی وجود دارد. از اعتقاد به این که پدران و مادران به طور افراطی به حساسیت های غذایی می اندیشند-در حالی که چنین چیزی وجود ندارد-تا این باور که بچه ها به همه چیز حساسیت دارند.

حساسیت های غذایی، فراوان هستند ولی نه آن قدر که بعضی از والدین به آن معتقد هستند.

اکنون بعضی از این تصورات غلط را آنالیز می نماییم:

1.هر نشانه ای که بعد از خوردن غذا در بدن دیده گردد حساسیت غذایی است

حساسیت های غذایی در شش تا هشت درصد بچه ها بروز می نماید. اما بیش تر پدران و مادران تصور می کنند فرزندان شان به غذاها واکنش نشان می دهند در حالی که واقعاً حساسیت نیستند. ممکن است این بچه ها عدم تحمل نسبت به لاکتوز (قند شیر)داشته و یا غذایی را دوست نداشته باشند و یا علائم دیگری بروز دهند که هیچ ارتباطی با آلرژی نداشته باشد، مثل بیش فعال بودن.

برخلاف عدم تحمل غذایی، آلرژی های غذایی واقعی وقتی اتفاق می افتند که غذا بخشی از سیستم ایمنی بدن را که واکنش نشان می دهد، هدف قرار دهد. این واکنش شامل پادتنTgE(ای می یونو گلوبولین ای)است که باعث می گردد سلول های سیستم ایمنی خاصی، هیستامین آزاد کنند و اغلب نشانه های حساسیت غذایی را بروز دهند.

2.فقط غذاهای خاصی باعث آلرژی می شوند

درست است که فقط غذاهای خاصی محتمل است عامل بروز حساسیت غذایی شوند اما بچه ها ممکن است به هر غذایی حساسیت داشته باشند، مانند بسیاری از میوه ها و سبزی ها که آن را سندرم حساسیت خوراکیمی نامند. مواد خوراکی که محتمل است بیش تر حساسیت ایجاد کنند عبارتند از:تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، مغزها، سویا، غلات، ماهی و صدف ها.

3.بچه ها از حساسیت های غذایی خلاص نمی شوند

این موضوع بستگی به این دارد که حساسیت نسبت به چه چیزی باشد. اگر بتوان برای دو یا سه سال از رژیم حذف استفاده نمود و این گونه مواد غذایی را در دست رس آن ها قرار نداد، حساسیت آن ها رفع می گردد. مثلاً بیش از 85درصد بچه ها حساسیت به شیر را از دست می دهند ولی تعداد بسیار کم تری از دست حساسیت به بادام زمینی، گردو یا غذاهای دریایی خلاص می شوند.

با وجود این، در حدود20درصد بچه ها ممکن است حساسیت نسبت به بادام زمینی را پشت سر بگذارند.

4.بادام زمینی بیش ترین حساسیت غذایی را در بچه ها ایجاد می نماید

محتمل است بادام زمینی واکنشی حساسیتی برای تمام عمر در بچه ها به وجود آورد، اما در بچه های کوچک حساسیت به شیر متداول تر است.

5.سطح پادتن مثبت در آزمایش حساسیت، به معنای آلرژی داشتن نسبت به یک یا تعداد بیش تری مواد غذایی است.

6.این باور الزاماً صحیح نیست. بعضی از آزمایش های تازهتر حساسیت که متداول شده است نظیرRASTجواب ساده ی بله یا نه، درباره ی حساسیت کودک به مواد غذایی نمی دهند، بلکه سطحی از پادتن را نشان می دهند که دامنه ی آن می تواند از منفی یا کم، بسیار بالا باشد.

بچه های که میزان پادتن بدن آن ها منفی، کم یا حتی میانه باشد، ممکن است عملاً نسبت به آن غذاها حساسیت نداشته باشند. بنابراین این نوع نتایج آزمایش ها باید بر اساس نشانه هایی که کودک هنگام خوردن این مواد غذایی بروز می دهد تفسیر گردد.

مثلاً اگر آزمایش RASTسطح پایینی از پادتن را در خصوص سفیده ی تخم مرغ نشان دهد ولی کودک شما هر روزه تخم مرغ می خورد و هرگز علامتی از حساسیت نشان نداده است، به احتمال زیاد نسبت تخم مرغ حساسیت ندارد.

تفسیر غلط این گونه آزمایش های حساسیت، باعث تشخیص اشتباه می گردد و بعضی گمان می کنند که کودک نسبت به همه چیز حساسیت دارد.

90درصد بچه های که از حساسیت غذایی رنج می برند، نسبت به یکی از مواد غذایی زیر آلرژی دارند:

ـ شیر گاو

ـ تخم مرغ

ـ بادام زمینی

ـ دانه سویا-شیر سویا

ـ گندم

-مغزها شامل:گردو، بادام، پسته و غیره

-انواع ماهی و صدف

میوه ها، سبزیجات و دانه ها کم تر باعث حساسیت غذایی می شوند.

بعضی از مواد غذایی دیگر باعث واکنش های حساسیت فصلی در بچه ها می شوند. مثلاً بچه هایی که نسبت به گرده درخت غانحساسیت دارند ممکن است در صورت خوردن سیب، هویج، سیب زمینی، کرفس، فندق یا کیوی هم واکنش نشان دهند.

بعضی دیگر اگر نسبت به گیاه آمبروسیا (چای مکزیکی)حساسیت داشته باشند، نسبت به موز، خربزه یا طالبی هم آلرژی پیدا می کنند. این واکنش ها را سندرم آلرژی خوراکیمی نامند.

عناصر یا اجزای مخفی

اگر کودکی نسبت به شیر حساسیت داشته باشد، ننوشیدن آن آسان است، اما چگونه می توان از مواد غذایی که شیر ممکن است جزیی از آن ها باشد احتراز کرد؟ مثلاً اگر پروتئین شیر را به اسم جزء مخفی در خود داشته باشند شناختن و نخوردن آن ها مشکل می باشد.

قانون تازه برچسب های غذایی تشخیص این گونه مواد غذایی را که ممکن است کودک شما نسبت به آن ها حساسیت داشته باشد آسان می نماید. چون در این برچسب ها به طور تعیین اجزای تشکیل دهنده نام برده می شوند و یا بعد از فهرست اجزای تشکیل دهنده از کلمه شامل بودن استفاده می گردد مثلاً شامل شیر

روغن ها در برابر پروتئین ها

به طور کلی بچه ها به پروتئین های غذاها حساسیت پیدا می کنند، نه به روغن های آن ها. به طور مثال روغن بادام زمینی یا روغن تصفیه شده سویا معمولاً باعث واکنش های حساسیتی در بچه های که به بادام زمینی یا سویا حساسیت دارند نمی شوند.

به هر حال بعضی از روغن هایی هم که تحت فشار یا به وسیله ایجاد فشار سرد تهیه می شوند هم می توانند باعث حساسیت شوند و باید آن ها را مصرف نکرد.

آن چه که باید بدانید

*بسیاری از بچه ها پس از مدتی از حساسیت به شیر و تخم مرغ خلاص می شوند.

*حساسیت های دیگر به ندرت دست از سر انسان برمی دارند. به خصوص حساسیت به بادام زمینی، مغزها یا غذاهای دریایی.

*بچه های که به یکی از مغزها مثلاً گردو حساسیت دارند بهتر است از تمام آن ها پرهیز کنند.

*اگر کودک شما نشانه هایی از حساسیت غذایی بروز می دهد، علاوه بر پرهیز غذایی با متخصص اطفال هم مشورت نمایید.

*افزودنی ها و نگه دارنده های غذایی نظیر سولفات هاMSGو آسپارتام معمولاً باعث آلرژی نمی شوند.

منبع:نشریه پیغام زن، شماره 218

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: راسخون
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159370

به "باورهای درست و نادرست درباره ی حساسیت های غذایی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورهای درست و نادرست درباره ی حساسیت های غذایی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید