ان بی سی: آمریکا تنها در یک ماه ویزا 20 دانشجوی ایرانی را لغو نموده است

به گزارش مجله سرگرمی، شبکه ان بی سی گزارش داده است که وزارت خارجه آمریکا بدون ارائه توضیحی، ویزا ده ها نفر از دانشجویان ایرانی را که از دانشگاه های آمریکایی پذیرش گرفته بودند، لغو نموده است.

ان بی سی: آمریکا تنها در یک ماه ویزا 20 دانشجوی ایرانی را لغو نموده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شبکه ان بی سی در گزارشی تحقیقی، نوشته است که آمریکا تنها در ماه سپتامبر (نیمه شهریور- نیمه مهر) از ورود دستکم 20 تبعه ایران که از دانشگاه های آمریکایی پذیرش دریافت نموده و برای سفر به آمریکا ویزا هم داشته اند، جلوگیری نموده است.

در این گزارش به عنوان نمونه به وضعیت یک جوان ایرانی به نام مهران اشاره شده که بعد از دریافت پذیرش از یک دانشگاه آمریکایی و همچنین دریافت ویزا و مجوزهای اقامتی در آمریکا، شرکت خود در ایران را به دیگران واگذار نموده و آپارتمانش را فروخته، اما نهایتا مقام های آمریکایی ویزا وی را لغو نموده و اجازه نداده اند او وارد آمریکا گردد و حالا وی در وضعیتی مبهم باقی مانده است.

ان بی سی مهران و دیگر افرادی که از ورود آن ها به آمریکا ممانعت شده را قربانیان سیاست ضدایرانی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا توصیف نموده و با اشاره به فرمان اجرایی ترامپ که اتباع ایران را از ورود به آمریکا منع می نماید، نوشته است: به صورت رسمی، دانشجویان [از شمول این فرمان] مستثنا شده اند، اما سیاست های سختگیرانه تر به کاهش صدور ویزا برای ایرانی ها منجر شده است.

این گزارش می افزاید: بر اساس آمار مؤسسه تحصیلات بین المللی، در حال حاضر حدود 12000 دانشجویی ایرانی در ایالات متحده حضور دارند. اما بر اساس اعلام وزارت خارجه، تعداد ویزاهای صادرشده برای دانشجویان ایرانی از 3139 در سال 2016 به نصف کاهش یافته و در سال 2018 به 1643 مورد رسیده است.

با این وجود یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که در سیاست های واشنگتن در قبال جذب دانشجویان خارجی تغییری ایجاد نشده و صدور ویزا برای دانشجویان هنوز یکی از اولویت های این وزارتخانه است.

این در حالی است که یک شرکت فعال در زمینه تسهیل اخذ ویزا دانشجویی، می گوید میزان آمار ویزاهای لغو شده دانشجویان ایرانی بی سابقه است. به گفته مدیر این شرکت، در گذشته لغو ویزا امری بسیار نادر بود و در سال شاید یک یا دو بار اتفاق می افتاد.

در ادامه این گزارش به پرونده چندین دانشجوی ایرانی اشاره شده که همگی در دانشگاه خود در ایران از دانشجویان ممتاز بوده اند و به امید ادامه تحصیل در آمریکا چندین پیشنهاد تحصیلی و کاری را رد نموده اند، اما با وجود داشتن مدارک و ویزا، هنگامی که قصد ورود به هواپیما برای سفر به آمریکا را داشته اند، به آن ها اعلام شده که باید با وزارت خارجه آمریکا تماس بگیرند، چراکه ویزا آن ها لغو شده است. این دانشجویان می گویند نمی دانند دلیل لغو ویزا آن ها چیست و وزارت خارجه آمریکا هم در این مورد توضیحی نداده است.

زمانی که این دانشجویان از وزارت خارجه آمریکا علت لغو ویزا را جویا شده اند، ایمیلی با این مضمون به دست آن ها رسیده است: متأسفانه هیچ اطلاعاتی در خصوص وضعیت ویزا شما نداریم که با شما در میان بگذاریم.

لغو ویزا، علاوه بر اینکه این افراد را در وضعیتی مبهم قرار داده و آن ها را بین درخواست مجدد یا صرف نظر از ادامه تحصیل در آمریکا بر سر دو راهی قرار داده، هزینه زیادی را نیز به آن ها تحمیل نموده است. تنها روند درخواست ویزا آمریکا، می تواند تا 5000 دلار برای افراد هزینه داشته باشد.

ترامپ از ابتدای حضور در کاخ سفید سیاستی به شدت ضدایرانی در پیش گرفته و علاوه بر خروج از توافق هسته ای و اعمال تحریم های گسترده، ورود اتباع ایران به آمریکا را نیز ممنوع نموده است. او بارها از ایران به عنوان ملت تروریست یاد نموده، با این حال مدعی است که با مردم ایران مسئله ای ندارد.

م

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 54578

به "ان بی سی: آمریکا تنها در یک ماه ویزا 20 دانشجوی ایرانی را لغو نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ان بی سی: آمریکا تنها در یک ماه ویزا 20 دانشجوی ایرانی را لغو نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید