انتقاد از نبود هویت میراث فرهنگی در نظام آموزشی

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس ایکوم ایران با انتقاد از نبود نگاه و هویت میراث فرهنگی در نظام آموزشی و کتاب های درسی تاکید کرد: متاسفانه دانش آموزان ما در دوران تحصیل هویت ایرانی پیدا نمی کنند.

انتقاد از نبود هویت میراث فرهنگی در نظام آموزشی

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید احمد محیط طباطبایی میراث فرهنگی را ارزشِ هویتی یک فرد در جامعه دانست و اضافه کرد: براین اساس لازم است که برنامه های درسی منطبق بر میراث فرهنگی تدوین شوند.

به گفته او، اگرچه موزه ها برای حفظِ گذشته هستند، اما هدف آنها آینده است، در نتیجه مخاطب اصلی موزه ها بچه ها هستند.

وی با اشاره به این که در دوره های مختلف توجه به کودک دستخوش تغییراتی شده است، گفت: یکی از آخرین دوره های شکوفایی توجه به بچه ها دهه 40 شمسی بود، دوره ای که بسکمک از فعالیت های امروز ما در این حوزه مانند کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و تصویرگری کتاب کودک ریشه در آن دوران دارد.

او با اشاره به این که در هیچ جامعه ای موزه ها به لحاظ اقتصادی خودکفا نیستند، گفت: واقعیت این است که درآمد موزه ها در سطح جامعه است و بازگشت درآمد از کل جامعه به موزه حقی است که موزه کسب کرده اند، چون وجود یک موزه در یک محل باعث رونق اقتصادی خواهد شد.

او در ادامه سخنانش به ایجاد بخش کودک در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سه سال پیش اشاره کرد و اضافه کرد: در این مدت نگاه به بچه ها در کل موزه های کشور، نگاهی رو به رشد بوده و از نظر کیفی و کمّی حرکت خوبی را شاهد بوده ایم. کمیته ملی موزه های ایران در سه سال گذشته توجه به کودک را به عنوان یک شاخص مهم در موزه جدا کرده، در حالی که این شاخصه شاید حتی در شورای بین المللی هم به درستی مجزا نشده است.

اختصاص یک بخش به بچه ها در تمامی موزه ها

علیرضا قلی نژاد، عضو هیات اجرائی ایکوم نیز پیشنهاد داد: همه موزه ها یک بخش یا اتاق را به بچه ها اختصاص دهند؛ مکانی که مفاهیم موزه ای را با وسایلی مبتنی بر بازی و آموزش به بچه ها آموزش دهند و از رنگ و علائم و نشانه ها برای انتقال پیام های بصری مناسب به آنها استفاده کنند.

وی درباره ویژگی های موزه کودک گفت: موزه کودک باید راهنمای مخصوص داشته باشد و موزه دارها باید از مراحل رشد روانی و جسمی بچه ها آگاه باشند.

او در ادامه برلزوم ارتباط موزه کودک با مدارس و محله تاکید کرد و اضافه کرد: بلیط موزه باید مناسب کودک باشد و فضای موزه به گونه ای طراحی شود که کودک به همراه خانواده در آن حضور یابد.

او از موزه بروکلین به عنوان نخستین موزه کودک در دنیا نام برد و گفت: بزرگترین و کامل ترین موزه کودک در دنیا موزه شیکاگو با فضایی به وسعت 80 هزار متر مربع است و تاکید آن بر آموزش همراه با بازی است.

قلی نژاد همچنین از موزه دیترویت در میشگان نام برد و گفت: در این موزه دو میلیون سوژه برای دیدن و 900 هزار شی وجود دارد.

پیشنهاد تشکیل انجمن برای تبادل تجربه های ورود بچه ها به موزه

مریم خاکپور، کارشناس هنر و آموزش در حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر این که بسکمک از یادگیری ها در موزه برای بچه ها عمیق تر می شود، پیشنهاد تشکیل یک انجمن متشکل از موزه دارها برای تبادل و ثبت تجربه های ورود بچه ها به موزه ها را داد .

او با تاکید بر این که یادگیری فقط مختص مدرسه نیست، گفت: یکی از مهمترین نکاتی که در امر یادگیری بسیار تاثیرگذار است توجه به تفاوت های بین فردی بچه هاست. وظیفه ما به عنوان مربی، والدین، موزه دار، معلم و غیره شناخت تفاوت های بین فردی برای کمک به یادگیری بهتر بچه ها است.

وی ادامه داد: هر کودک شخصیت و تجربه ها و الگوی یادگیری خاص خود را دارد، بنابراین بهتر است موزه دار به جای این که با یک برنامه از پیش تعیین شده شروع به صحبت و معرفی اشیا موزه کند به کودک کمی فرصت داده و توجه کند که کدام بخش از موزه برای کودک جالب تر است و سپس از همان قسمت توضیحات خود را شروع کند.

او موزه را یک کلاس درس برای بچه ها دانست و تاکید کرد: تک تک اشیا و آثار موزه می توانند به نوعی به زندگی بچه ها مربوط باشند و موزه دار باید با هوشکمک این ارتباط را بشناسد و از آنها برای آموزش بچه ها استفاده کند، به طور مثال می توان با کمک مجسمه ونوس و مقایسه آن با عروسک های باربی امروزی برای بچه ها توضیح داد که چگونه مفهوم و تعریف زیبایی در دوره های مختلف دستخوش تغییر شده اند.

این کارشناس هنر و آموزش در حوزه کودک و نوجوان اضافه کرد: همه اتفاق هایی که در محله، شهر و کشور و در یک کلام در اجتماع می افتد به نوعی بخشی از فرایند یادگیری بچه ها محسوب می شوند و به جای نادیده دریافت باید به عنوان یک فرصت آموزشی به آنها نگاه کرد.

خاکپور با اشاره به این که امروزه در آموزش های نوین به همه ابعاد وجودی یک کودک توجه می شود، گفت: متاسفانه ما در این زمینه پیروز نبوده ایم و به همین دلیل نتیجه سیستم آموزشی ما تربیت انسان های تک بعدی است.

وی گفت: بچه ها نباید به موزه ها به عنوان جایی برای وقت گذرانی و فرار از درس و مدرسه نگاه کنند، بلکه موزه ها باید به محلی تبدیل شوند که آنچه را که بچه ها در مدرسه می آموزند، در موزه ببینند. به عبارت بهتر ادامه آموزش مدارس باید در موزه ها دنبال شود.

او اضافه کرد: گاهی حتی می توان از فضای موزه به عنوان کلاس درس استفاده کرد به طور مثال برگزاری کلاس درس ادبیات در موزه عروسک ها به طور حتم برای بچه ها دلنشین و آموزنده خواهد بود.

وی تاکید کرد: موزه دارها در هنگام خروج بچه های که به بازدید گروهی از موزه آمده اند حتما باید با نگاه مستقیم به چشم تک تک بچه ها به آنها یادآوری کنند که می توانند روزهای دیگر همراه خانواده خود برای بازدید از موزه بیایند و به آنها بروشورهای لازم را بدهند.

او با تاکید براین که موزه دارها باید با زبان ساده و قابل فهم برای بچه ها بخش های مختلف موزه را توضیح بدهند، گفت: هنگامی که کودک از شما سوالی می پرسد، سعی کنید خم شده و هم قدم او شوید و از زاویه دید او به شی نگاه کنید و پاسخ او را بدهید.

خاکپور با اشاره به ضرورت توضیح قوانین موزه برای بچه ها، بیان نمود: گاهی لازم است موزه دار بارها و بارها با صبر و حوصله قوانین را به بچه ها گوشزد کند، نباید فراموش کنیم که بچه ها از طریق تکرار و تمرین یاد می گیرند.

براساس این گزارش؛ کارگاه آموزشی راهنمایان موزه برای مخاطب کودک ونوجوان در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری دفتر کودک و نوجوان و کمیته ملی موزه ها (ایکوم) با حضور 50 نفر از کارشناسان مختلف در حوزه های موزه داری، راهنمای موزه، گردشگری و مربی کودک برگزار شد.

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73508

به "انتقاد از نبود هویت میراث فرهنگی در نظام آموزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از نبود هویت میراث فرهنگی در نظام آموزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید