افزایش غلظت ازن در تهران طی روزهای اخیر، گروه های حساس از حضور در فضای باز خودداری نمایند

به گزارش مجله سرگرمی، آلاینده ازن از ابتدای خرداد ماه تا به امروز کیفیت هوای تهران را طی پنج روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داده است. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران توصیه نموده که در چنین شرایطی تمامی افراد به ویژه گروه های حساس فعالیت خود را در فضای باز کاهش دهند.

افزایش غلظت ازن در تهران طی روزهای اخیر، گروه های حساس از حضور در فضای باز خودداری نمایند

به گزارش خبرنگاران، ازن آلاینده ای خطرناک است که می تواند سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم بیماری های تنفسی گردد. باتوجه به این موضوع بهتر است که گروه های حساس طی ساعات ظهر و بعد ازظهر از حضور در فضای باز خودداری نمایند. در ادامه به نکاتی درباره آلاینده ازن اشاره شده است:

آلاینده هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید فراوری آلاینده ازن(O3) می نمایند. اکسیدهای نیتروژن محصول احتراق خودروها، موتورسیکلت ها و خودروهای دیزلی است. ترکیبات آلی فرار هم از بخارات بنزین و از فعل و انفعلات سوخت رسانی فراوری می گردد.

خودروهای دیزلی، موتورسیکلت های فرسوده و بخارات بنزین پیش سازهای آلاینده ازن هستند. تمام این منابع در حضور گرما و نور خورشید، ازن فراوری می نمایند.

هرچند که ازن آلاینده ای تابستانه است اما در هوای تهران طی فصل زمستان هم وجود دارد ولی به علت اینکه در این فصل نور خورشید و دما به مقدار کافی بالا نیست ازن از حد استاندارد خود بالاتر نمی رود.

افزایش دمای هوا و تابش نور خورشید طی چند سال اخیر سبب افزایش غلظت آلاینده ازن در تهران شده است. در کنار این، دقیق تر شدن سیستم های سنجش آلودگی هوا هم در مقدار گیری دقیق آلاینده ازن در تهران یاری نموده است.

آلاینده ازن و ازنی که در لایه های بالای جوی وجود دارد، از یک نوع هستند اما ازن در لایه های بالای جو مانع ورود اشعه ماورای بنفش به زمین می گردد و از این رو حضور آن در جو لازم و لازم است اما ازن در سطح زمین خود را به صورت آلاینده ای سمی نشان می دهد.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزایش غلظت آلاینده ازن سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری های ریوی می گردد. ازن در مرگ ومیر زودرس هم تاثیرگذار است.

بر این اساس غلظت آلاینده ازن تقریباً از نیمه خرداد ماه تا نیمه مرداد ماه از ساعت 12 تا 18 افزایش پیدا می نماید. از این رو توصیه می گردد که تمامی افراد در این ساعات حضور خود را در فضاهای باز کاهش دهند.

گروه های حساس شامل بچه ها، زنان باردار، سالمندان و بیماران نسبت به افزایش آلاینده ازن حساس تر از سایر گروه ها هستند، به همین علت این افراد هم باید از فعالیت های طولانی و سنگین در این بازه زمانی در فضاهای باز خودداری نمایند.

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 151961

به "افزایش غلظت ازن در تهران طی روزهای اخیر، گروه های حساس از حضور در فضای باز خودداری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش غلظت ازن در تهران طی روزهای اخیر، گروه های حساس از حضور در فضای باز خودداری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید