اعضای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تغییر موازنه قدرت در بین یکدیگر هستند

به گزارش مجله سرگرمی، به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از یکدیگر در هراس هستند و با خریدهای تسلیحاتی سعی می نمایند موازنه قدرت را طوری تغییر دهند که از تهدید طرف مقابل جلوگیری نمایند.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تغییر موازنه قدرت در بین یکدیگر هستند

قاسم غفوری، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در مورد تشدید تنش­ ها بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و از بین رفتن ماهیت این شورا، با اشاره به اینکه اعضای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تغییر موازنه قدرت در بین یکدیگر هستند، بیان داشت: واقعیت این است که بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس شکاف عمیقی وجود دارد. آمریکایی ها چهار دهه پیش این شورا را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و تفکر ضد استعماری تشکیل دادند.

وی با توجه به شکاف عمیق بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس گفت: برخلاف ادعای آمریکایی ها که این کشورها می توانند وحدت داشته باشند، نوع سخنان امیر کویت و مکالمه بین امیر قطر و عربستان نشانگر شکاف عمیق بین اعضای این شورا است. کوشش آمریکایی ها برای میانجی گری نیز قابل مشاهده است.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تأکید بر کوشش­ های واشنگتن برای همگرایی شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران اشاره داشت: ترامپ در گفت وگوهای خود با مقامات عربی این نکته را مطرح نموده است که آن ها باید علیه ایران وحدت رویه داشته باشند. وی با تکرار مسئله ایران هراسی کوشش نموده است این اختلافات را به همگرایی نزدیک کند.

وی با اشاره به مواضع اخیر امیر کویت تأکید کرد: نوع رفتار کویت و عربستان نشان می دهد اختلافات در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بسیار بالا است و آمریکایی ها نیز در ایجاد وحدت رویه بین این کشورها ناتوان هستند.

غفوری با توجه به تداوم تنش بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس عنوان نمود: احتمالاً گزینه نظامی و تشدید تنش بین این کشورها با توجه به مسائل مذکور و شرایط بحرانی داخلی عربستان مطرح نباشد؛ اما به رغم تمام ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه اعضای شورای همکاری خلیج فارس می توانند در کنار هم قرار بگیرند، این کشورها توان این همگرایی را ندارند و در آینده شاهد تکرار این تنش ها خواهیم بود.

وی با تأکید بر تغییر ماهیت شورای همکاری خلیج فارس اشاره داشت: این شورا با رویه کنونی ماهیت خود را از دست داده است. عملکرد کشورهای عربی مانند بحرین، قطر، امارات، کویت و عربستان که هر کدام به دنبال تقویت توان نظامی خود هستند، نشان می دهد هر یک از این کشورها به دنبال این هستند که خود را قدرت برتر مطرح نمایند. آن ماهیت گذشته که عربستان بر آن ها حاکم بود و از ریاض پیروی می کردند، کمرنگ شده است.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به نیت واقعی خریدهای تسلیحاتی کشورهای عربی تأکید کرد: آمریکایی ها در ظاهر ادعا می نمایند که خریدهای تسلیحاتی کشورهای عربی برای مقابله با ایران است؛ اما این کشورها از یکدیگر در هراس هستند و با خریدهای تسلیحاتی سعی می نمایند موازنه قدرت را طوری تغییر دهند که از تهدید طرف مقابل جلوگیری نمایند.

tani-buy.ir: مجله تانی بای: مقالات اقتصادی و کسب و کار

fungroups.ir: گروه سرگرمی: مجله و انجمن سرگرمی

منبع: تسنیم
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70887

به "اعضای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تغییر موازنه قدرت در بین یکدیگر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعضای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تغییر موازنه قدرت در بین یکدیگر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید